Ambassadeurs

Dirk Marcellis

Eredivisiespeler Dirk Marcellis deed zijn eerste voetbalervaring op in de jeugd bij Wittenhorst. Al vrij snel werd Marcellis gescout voor VVV-Venlo, waarna hij op tienjarige leeftijd naar PSV vertrok. Hij speelde vervolgens op het EK Onder-17 én WK Onder-17 en debuteerde als 18-jarige in de hoofdmacht van PSV tijdens de kwartfinale van de Champions League in en tegen Liverpool. De rode kaart en staande ovatie die Marcellis tijdens die wedstrijd kreeg zullen bij velen in het geheugen gegrift staan. De verdediger uit Horst behaalde in 2008 met PSV het landskampioenschap en werd door de supporters uitgeroepen als derde beste speler van het seizoen (achter Gomes en Afellay).

In de zomer van 2010 vertrok Marcellis van PSV naar AZ. Hij groeide uit tot een vaste kracht in het elftal van de Alkmaarders, totdat een knieblessure in mei 2013 roet in het eten gooide. Marcellis maakte ruim anderhalf jaar later (eind 2014) zijn rentree in het shirt van AZ en speelde het restant van het seizoen voor NAC. Marcellis diende die ploeg een half jaar, maar kon degradatie naar de Jupiler League niet voorkomen. De Horstenaar bleef in tegenstelling tot NAC wél actief op het hoogste niveau. In de zomer van 2015 tekende Marcellis een contract bij PEC Zwolle, waar hij in september 2018 zijn actieve loopbaan beëindigde.

Dominique Janssen

In 2013 nog actief op Sportpark Ter Horst en ruim vier jaar later Europees Kampioen. Het is het verhaal van Dominique Janssen. De Horsterse vertrok in de zomer van 2013 naar het Duitse SGS Essen, na jarenlang in diverse jeugdteams van Wittenhorst te hebben gespeeld. Ze speelde twee seizoenen in Duitsland, alvorens ze naar Arsenal vertrok. Bij die club speelde Janssen tot de zomer van 2019, waarna ze vertrok naar de Duitse topclub VFL Wolfsburg. Daar is ze momenteel aan haar vierde seizoen bezig.

Haar grootste succes boekte ze echter als speelster van het Nederlands vrouwenelftal. Op het EK van 2017, in eigen land, werd Janssen Europees Kampioen. Ze viel in de finale, tegen Denemarken, in en veroverde de gouden plak met het team. Janssen maakte in 2014 haar debuut voor de Oranje Leeuwinnen, waarmee ze ook uitkwam op het WK in Canada in 2015. Op het WK van 2019 was Dominique het gehele toernooi basisspeelster en wist ze met het haar teamgenoten tot de finale te reiken. Ook op het EK van 2022 stond Dominique ieder duel in de basis. Dit geldt ook voor het WK in 2023, waar ze met haar teamgenoten tot de kwartfinale reikte. Inmiddels heeft ze al meer dan honderd interlands op haar naam staan.