De Vrijwilliger Vrijdag: Marcel van Kuijck

13 juli 2018

De komende periode is het weer tijd voor een reeks vrijwilligers die op vrijdag vertellen over hun rol binnen de club, wat RKsv Wittenhorst zo bijzonder maakt en waar we aan moeten blijven werken. Deze week de beurt aan Marcel van Kuijck: oud-speler, fanatiek volger van zijn zoon Luc én leider van Wittenhorst 2.

Marcel is 48 jaar en woont in Melderslo met zijn vrouw Yvonne en hun twee kinderen: Luc en Jill.
Hij is vrachtwagenchauffeur bij de firma Jewagas in Wanssum, een bedrijf dat voorziet in industriële gassen en propaan. Marcel: “Het is een prachtige baan. Ik zit voornamelijk in de flessenbranche, rijd door heel Nederland en kom op bijna alle festivals om CO2 te leveren. Mijn hobby is voetbal, maar helaas kan ik wegens een enkelblessure, opgelopen bij een potje voetbal bij de veteranen, niet meer zelf voetballen. In totaal heb ik zeventien jaar in het eerste elftal van SV Melderslo gespeeld, twee seizoenen bij SVEB en ook nog twee mooie jaren bij Wittenhorst. Dit was een mooie uitdaging. Van de Vierde Klasse met “de Melderse” naar de Eerste Klasse met Wittenhorst. Een prachtige groep met militair Gits als trainer en een onvergetelijk trainingskamp in Kamp Vught. Een periode om nooit te vergeten met spelers om me heen waar ik natuurlijk ontzettend veel van leerde. Het hoogtepunt was de eerste wedstrijd thuis tegen Venray (0-1) voor 2000 toeschouwers”.

Vorig jaar werd Marcel voor de tweede keer lid van Wittenhorst. De eerste keer was van 1995 t/m 1997 als speler van het eerste elftal en sinds 2017 als leider van het tweede elftal.
“In 1995 werd ik benaderd door Will Aerts om bij Wittenhorst te komen voetballen en vorig jaar door Marcel Kuijpers en Theo Coenen, het betrof meerdere functies waaruit ik kon kiezen.
Ik heb de leukste uitgekozen: leider en grensrechter van Wittenhorst 2”, aldus Marcel.

“Eigenlijk is dit de eerste functie die ik binnen Wittenhorst bekleed. Leider en grensrechter van ‘Ut Twed’ is toch wel een hele leuke functie, ik houd van uitdagingen. Je krijgt te maken met een jonge spelersgroep die klaargestoomd moet worden voor de overstap naar het eerste, aangevuld met een paar oudere spelers die de balans in de groep moeten waarborgen. Soms is het ook lastig omdat je vaak spelers af moet staan aan het eerste elftal en daarom speel je bijna nooit in een vaste samenstelling. Maar daar doen we het juist voor: de jeugd moet op tijd aan het grote werk ruiken. Maar ook lol en plezier “enne lekkere Weizenah of enne pot beer en stomme proat” vind ik super belangrijk. Samen met Davy, Roeland, Paul en een geweldige groep jongens hebben we een mooi seizoen achter de rug met helaas net geen promotie, maar al met al een leerzaam seizoen”.

Sinds vijf jaar speelt zijn zoon Luc ook bij Wittenhorst. Hij begon er als tweedejaars C en onlangs speelde hij zijn laatste wedstrijd bij de JO19-1, met uiteindelijk de promotie naar de Vierde Divisie. Marcel mist eigenlijk nooit een wedstrijd van hem en bezoekt ook vaak een training. Regelmatig maakt hij dan met de mensen van de club een praatje, waar hij dan weer wat van leert.

Van Kuijck: “Wittenhorst is voor mij een prachtige en warme vereniging waar ik al die jaren graag kwam en kom. Volgens mij staat Wittenhorst er wel goed op: een gezonde club met veel leden waar veel andere verenigingen respect voor hebben. Ook vindt de jeugd in Horst en omstreken de weg naar het sportpark. Prachtig om te zien als ik zie hoeveel jeugd er altijd aan het voetballen is. Verder vind ik Wittenhorst een club waar mensen elkaar ontmoeten en gezellig iets kunnen drinken en buurten. Goed voor de sociale contacten".

Wanneer Marcel gevraagd wordt naar de toekomst van Wittenhorst, vertelt hij daar het volgende over: “Het belangrijkste is dat iedereen plezier heeft en blijft houden in het voetbal, zowel de recreatieve als de prestatieve. Iedereen heeft recht op goede omstandigheden. Maar het belangrijkste voor een club als Wittenhorst is de weg die ze nu willen inslaan. En dan bekijk ik het even van het prestatieve gedeelte. Wittenhorst wil een club zijn waar jeugd uit de eigen opleiding uiteindelijk doorstroomt naar het eerste elftal. En ook een team waar de beste spelers uit de regio Horst deel van gaan uitmaken. Zo zie je in de jeugd al veel spelers van omliggende kerkdorpen en dat juich ik alleen maar toe! Mede hierdoor is Wittenhorst de meest aansprekende vereniging van de regio”.

Tot slot neemt Marcel de gelegenheid om een vacature onder de aandacht te brengen: “Wij zijn bij het tweede elftal dringend op zoek naar een goede, gezellige grensrechter. Iemand die graag in teamverband een mooie prestatie neer wil zetten. In een gezellig team met een goede en plezierige staf zal jij je snel thuis voelen. Ben jij diegene die ons team komt versterken? Neem dan snel contact op met de club via vrijwilligers@rksv-wittenhorst.nl.