Gé Peeters Commissiehoofd Vrijwilligerszaken

25 maart 2019

RKsv Wittenhorst steunt op haar vele vrijwilligers. Van de trainers tot aan het kantinepersoneel: iedereen draagt zijn steentje bij. Om de komende jaren een gericht beleid te voeren omtrent het werven en waarderen van vrijwilligers, gaat de club werken aan een vrijwilligersbeleid. Inmiddels is er in de persoon van Gé Peeters een Commissiehoofd Vrijwilligerszaken gevonden. Hoewel veel (niet)leden hem al zullen kennen, stelt hij zich graag aan jullie voor.

Gé is 56 jaar en getrouwd met Nicole. Samen hebben zij twee kinderen: Sjoert van 14 en Imke van 12 jaar. Mensen kennen hem wellicht ook van het Dendron College, waar hij sinds 2010 werkt. Zijn vader Piet was vroeger keeper, een foto van hem hangt aan het oude herbouwde kassahuisje, dat rechts kort na de entree van ons onwaarschijnlijk mooie sportpark staat. Zijn vader heeft hem geïnjecteerd met de liefde voor Wittenhorst.

Peeters: “Ik heb in het (verre) verleden als laatste man in het eerste elftal gespeeld en heb meerdere kaderfuncties gehad. Ik ben onder andere trainer geweest van de B1 en A1 (lichting Paul den Brok) en heb meegeschreven aan de jubileumboeken bij het 60-jarig en 75-jarig bestaan. Tegenwoordig geniet ik zeer beperkte bekendheid als ‘Tavebrello’, een digitale editie waarin ik terugkijk op mijn voetbalverleden, gecombineerd met een visie op het heden.
Ik woon sinds eind jaren negentig in Venray. Tja, iedereen maakt fouten…. De verbondenheid met de club is altijd gebleven, hoewel Sjoert bij SV Venray speelt. Ik ben jeugdleider van Sjoert geweest, waardoor ik de laatste jaren alleen af en toe als lid van de archiefcommissie of als supporter van ‘De Iërst’ op Sportpark Ter Horst was. Mijn contacten in Horst hebben ervoor gezorgd dat ik de club nooit uit het oog, en al helemaal niet uit het hart, verloor.”

Hij was enkele jaren leider van het team van zoon Sjoert. Nadat hij hiermee stopte én daarnaast ook de archiefcommissie werd opgeheven, begon het Wittenhorst-hart weer te kriebelen. Peeters kreeg meer tijd en raakte in gesprek met voorzitter Ron van den Bekerom. Deze schetste hem een aantal mogelijkheden voor om weer aan de slag te gaan binnen de vereniging. Omdat het vrijwilligersbeleid essentieel is voor elke vereniging, gaat hij zich hier als commissiehoofd in vastbijten.

“Het zal niet alleen gaan om het werven van vrijwilligers, maar juist ook om vrijwilligers het gevoel te geven dat ze gewaardeerd worden. Niets is belangrijker dan dat. Maar hoe maak je dat duidelijk? Een feestavond, een cadeaubon, een praatje, een klap op de schouders? Ook voor mij is dat een zoektocht. Wat ik van mijn werk meeneem: je moet vrijwilligers niet standaard als ‘groep’ benaderen, maar juist ook individueel. Ik zie mijzelf als een soort zij-instromer, of beter nog: herintreder. Ik ben lang ‘weg’ geweest bij de club; ik moet een hoop mensen leren kennen. Het zou goed zijn als we erin slagen vanuit wederzijds vertrouwen te werken, met een positieve instelling. Ik zou willen proberen de vrijwilligers nog meer bij de club te betrekken, maar ik weet ook dat dat niet altijd even gemakkelijk is”, aldus Peeters.

Gé: “Ik had niet per sé de ambitie om commissiehoofd te worden, maar ik snap wel dat er behoefte is aan mensen die hun verantwoordelijkheid nemen. Dus aan mij de taak een commissie samen te stellen, waarbij ik behoefte heb aan enthousiaste mensen. In principe wil ik met iedereen samenwerken: iedereen is welkom! Voelt iemand zich geroepen; ik ontvang hem of haar met open armen. Affectie met vrijwilligers of vrijwilligersbeleid mag, maar hoeft niet. Affectie met de mooiste club van Noord-Limburg is mooi meegenomen.”

Wij wensen Gé van harte welkom en wensen hem veel succes met zijn nieuwe functie. Interesse om deel uit te maken van deze commissie? Neem dan contact op met Gé Peeters via: Vrijwilligers@rksv-wittenhorst.nl