Throwback Thursday: Frans Derix, doelpuntenmachine uit Horst

12 juli 2018

Doelpunten, doelpunten, doelpunten. Horstenaar Frans Derix mag met recht de meest productieve Horstenaar worden genoemd in het betaalde voetbal. De eerste stappen in het voetbal maakte hij bij Wittenhorst. Het bleek de opmaat te worden voor een voetbalcarrière waarin hij een record zou plaatsen welke tot op de dag van vandaag nooit is verbroken.

Derix werd geboren in de oorlogsjaren: op 29 september 1942 in Horst. Waar Jan Schatorjé als bekendste Horster profvoetballer wordt beschouwd, geldt volgens insiders Frans Derix als de beste. Al in de jeugd is het talent van de ras­echte Horste­naar onmiskenbaar. Hij scoort aan de lopende band, daarbij gestimuleerd door vader Joep en moeder Stien, die elk doelpunt belonen met een kwartje.
Als Frans met Witten­horst B1 in Pannin­gen voor de beker tegen RIOS uitkomt en zes van de zeven treffers scoort, wil pa hem meteen na de wed­strijd belonen. Dat gaat de leiders Ger Everaerts en Jo Lit­jens te ver en zij verwijderen vader Joep zonder pardon uit het kleed­lokaal.

Als jeugdspeler van Wittenhorst doorliep Derix alle hoogste teams, met als hoogtepunt het bereiken van de finale van de Bisschopsbeker met de A1 in 1958. Met teamgenoten als Lei Versteegen en Jan Hagens werd er verloren van Sittardia. De aanvaller, die "alles" (techniek, snelheid, schot­kracht, inzicht) in huis heeft, debuteert op 20 juli 1958, vijftien jaar jong, in het eerste elftal in een huldigingswedstrijd tegen kampi­oen van de Vierde Klasse Wanssum.
Vijf jaar lang scoort de begaafde spits voor Witten­horst 1 talloze tref­fers. Tegen lasti­ge tegenstanders wordt hij weleens laatste man gezet, terwijl hij in Blerick, als doelman Bèr Nabben zijn been breekt, zelfs even de keepershandschoenen aantrekt. Derix, altijd overtuigd van zijn eigen kwaliteiten, gaat op zijn twintigste naar VVV.

In Venlo speelde de Horstenaar zes jaar in het eerste elftal en scoorde in 182 wedstrijden maar liefst 80 keer. Op de all-time topscoorderslijst hoeft hij alleen legendes Maurice Graef en Hans Sleven voor zich te dulden. Derix is houder van een mooi record: hij werd tussen 1964 en 1969 maar liefst vijf keer achter elkaar clubtopscoorder van de Venlonaren. Na zes succesvolle jaren vertrok hij samen met Jan van ’t Hek (later trainer bij Wittenhorst) voor 50.000 gulden naar Fortuna SC. Anno 2018 is dat natuurlijk een schijntje, toentertijd was dit veel geld in de voetballerij.

Helaas kon de Horstenaar zijn doelpuntenproductie bij Fortuna niet continueren: in zijn periode in Sittard liet hij het net één keer bollen. Hij beëindigde zijn profcarrière op 30-jarige leeftijd en werd later nog amateurtrainer bij o.a. BVV ’27 en RKSVN. Zoon Harold volgde in zijn vaders voetsporen en speelde zelfs zeven jaar in het eerste elftal van VVV. In 2003 werd Frans verkozen als nummer vier in de top tien van beste Wittenhorst spelers aller tijden. Samen met o.a. Jan Schatorjé, Ed Derix, Ton van Elst, Dirk Marcellis en Dominique Janssen behoort hij tot een select groepje Wittenhorst voetballers die het tot het profvoetbal hebben geschopt.

Frans Derix overleed in 2006 op 63-jarige leeftijd.