Voorbeschouwing selectieteams

18 maart 2019

Hoe vaak komt het voor dat je niet speelt en toch iets te vieren hebt? Staf en spelers van Wittenhorst JO19-1 zullen zaterdagmiddag tegen half 5 een klein vreugdedansje hebben gemaakt toen ze zagen dat naaste concurrent Dommelen onverwachts punten verspeelde tegen laagvlieger MMC uit Weert. Het verschil tussen beide ploegen is momenteel vier punten, waar de Horstenaren nog één duel tegoed hebben. Met acht overwinningen op een rij mag er gesproken worden van een succesvolle reeks in de Vierde Divisie. Deze reeks moet aankomende zaterdag worden voortgezet op eigen veld tegen Mierlo Hout. De bezoekers zijn een gevaarlijke klant. Ruim de helft van de wedstrijden werden weliswaar verloren, maar met 35 doelpunten in vijftien wedstrijden laten de Brabanders zien over voldoende scorend vermogen te beschikken. In november won de ploeg van trainer Richard Kleuskens spectaculair met 3-5 van de huidige nummer zes. Alle zeilen zullen moeten worden bijgezet om de veilige marge te behouden. De wedstrijd, die normaliter op het hoofdveld wordt afgewerkt, begint om 14.30 uur.

Veilig zijn ze nog lang niet, maar goed op weg wel. De mannen van Wittenhorst JO17-1 zijn inmiddels vier wedstrijden op een rij ongeslagen in de Vierde Divisie en pakten in deze reeks maar liefst acht punten. Inmiddels staan de oranjehemden op een achtste plek en is het gat naar nummer vijf Venlosche Boys nog maar drie punten. Aan de andere kant is de voorsprong op de 'rode streep' slechts twee punten. Aankomende zaterdag spelen de Horstenaren een waar 'zespuntenduel' op bezoek bij nummer zes Best Vooruit. De Brabanders hebben slechts één puntje meer en bevinden zich dus in hetzelfde schuitje. De vorige confrontatie in november eindigde in een waar spektakelstuk. Vlak voor tijd viel spits Maik Heijer in bij een 3-3 stand. Met een assist en een doelpunt schonk hij de ploeg van aanvoerder Nick Driessen alsnog de zege. Een scenario waar assistent-trainer Rob Zanders zijn handtekening zo onder zou zetten, toch Robbie?

Cijfermatig veilig zijn ze niet, maar er moeten gekke dingen gebeuren wil Wittenhorst JO17-2 zich niet handhaven in de Hoofdklasse. Na twee knappe overwinningen op een rij (Rhode en Stiphout Vooruit) wacht aankomende zaterdag de kans op een hattrick, wanneer de ploeg van Kevin Koolhof op bezoek gaat bij hekkensluiter Helmondia/MULO. De Brabanders behaalden tot dusver slechts vier punten en lijken alleen directe degradatie nog af te kunnen wenden. Eerder wonnen de Horstenaren op een koude doordeweekse dag in december eenvoudig met 5-0. Bij een nieuwe Horster zege kan de voorsprong op de nacompetitieplekken groeien tot liefst twaalf punten. Wellicht dat er dan nog een klein 'gevecht' kan ontstaan in de grijze middenmoot.

De Derde Divisie lijkt af te stevenen op een spectaculair einde. Waar Wittenhorst JO15-1 wegens een afgelasting afgelopen zaterdag niet aantrad in Budel, verspeelde koploper Unitas '59 punten tegen stadsgenoot Brabantia. De ploeg van trainer Ken Peeters telt één verliespunt minder dan de Eindhovenaren, waardoor een spannende titelrace tot de mogelijkheden behoort. Vooraleer beide titelkandidaten elkaar over ruim twee weken treffen, spelen de Horstenaren aankomende zaterdag eerst thuis tegen hekkensluiter NWC uit Asten. De Brabanders, wiens 'thuiskleur' ook oranje is, lijken af te stevenen op directe degradatie. De vorige confrontatie in november werd eenvoudig gewonnen door de oranje-zwarten (0-3). De wedstrijd wordt afgewerkt op het Horster kunstgras en begint om 13.15 uur.

De mannen van Wittenhorst JO14-1 zijn terug in de winningmood. Door een ruime 1-5 zege op RKsv Nuenen werd de eerste zege geboekt van deze Hoofdklasse en kan de blik weer naar boven. Aankomende zaterdag wacht Mierlo Hout JO14-1, dat na vier wedstrijden nog puntloos is. Beide ploegen troffen elkaar eerder in het bekertoernooi, toen de ploeg van Willem-Jan van Rens na een stroef begin uiteindelijk ruim won (1-7). Een tweede zege op een rij zou goed uitkomen om met vertrouwen toe te werken naar de kwartfinale van de beker op zaterdag 30 maart tegen Laar JO15-1.

Ondanks dat een goede wedstrijd tegen koploper Scharn geen punten opleverde (1-0), zullen de dames en heren van Wittenhorst JO13-1 met vertrouwen toewerken naar de komende thuiswedstrijd tegen RKsv Nuenen. Ten eerste omdat er eerder dit seizoen werd gewonnen op bezoek bij de huidige nummer vier (1-3) en ten tweede omdat dit seizoen al vaker werd bewezen tegen de bovenste ploegen een resultaat te kunnen boeken. Hoewel de huidige positie (elfde) betekent dat de Horstenaren zullen degraderen, is de achterstand op de veilige plekken slechts één punt. De komende weken wachten dus nog voldoende kansen om handhaving in de Derde Divisie te realiseren. Een tweede zege op de bezoekers uit Nuenen zou een flinke stap in de goede richting zijn. Voor de ochtendmensen: het thuisduel staat gepland voor 10.00 uur.