Vrijwilliger aan het woord: Renate Burgers

2 juni 2019

RKsv Wittenhorst steunt op haar vele vrijwilligers. Van de trainers tot aan het kantinepersoneel: iedereen draagt zijn steentje bij. Deze rubriek geeft een inkijkje in de werkzaamheden van deze vrijwilliger, welke daarnaast ook zijn/haar mening geeft over de plek van de club in de samenleving en waar we als vereniging winst kunnen boeken. Vandaag Renate Burgers, coördinator van de JO9-teams en lid van de commissies vrijwilligerszaken en het miniorentoernooi.

1.       Vertel eens kort iets over jezelf:

“Ik ben 45 jaar, moeder van Ian en Colin en bijna achttien jaar getrouwd met Vince. Momenteel ben ik niet aan het werk; even een rustperiode na een aantal jaren met veel plezier en passie op projectbasis te hebben gewerkt.

2.       Sinds wanneer ben je lid/vrijwilliger bij onze club?

Renate: “Ik ben vrijwilliger bij Wittenhorst sinds eind 2018, vrij recent dus. Mijn kinderen voetballen bij Wittenhorst in de JO11 en JO9. Ik vind mezelf een betrokken ouder en heb de laatste vijftien jaar vrijwilligerstaken gedaan bij onder andere jeugdcarnaval en school. Nu de jongens allebei bij Wittenhorst voetballen leek het me leuk om binnen deze grote vereniging een taak te vervullen.”

3.       Omschrijf eens jouw werkzaamheden/vrijwilligerstaken bij Wittenhorst. Hoe haal jij hier jouw voldoening uit?

Burgers: “Momenteel maak ik deel uit van drie verschillende commissies. Ik ben coördinator van de JO9 (komend seizoen JO12-13), lid van de net nieuw opgezette vrijwilligerscommissie en samen met Pieter Coumans vorm ik de nieuwe stuurgroep van het ‘TopEtoernooi’ (voorheen miniorentoernooi). Het klinkt meer tijdrovend dan dat het is. Ik vind het erg leuk om te organiseren en mee te denken. Toen ik op de site van Wittenhorst de oproep zag om vrijwilligers te werven die het miniorentoernooi mee wilden organiseren, voelde ik me meteen aangesproken. Binnen deze commissie kan ik mijn ei kwijt. Een stukje facilitair, stukje delegeren, stukje regelen, je kunt zoveel of zo weinig doen als je wilt.”

“Als coördinator ben je betrokken bij de desbetreffende leeftijdscategorie. Omdat ik graag betrokken ben bij mijn kinderen wil ik graag de categorie begeleiden waarin mijn kinderen spelen. Ik ken redelijk wat ouders binnen de categorie en daarom zijn de lijntjes kort.”

“De nieuwe vrijwilligerscommissie moet nog vorm krijgen. Ik vind het leuk om mee te denken over het beleid. Wat doen we bijvoorbeeld als er een nieuwe vrijwilliger start, hoe wordt deze ingewerkt? Of hoe nemen we op een gepaste manier afscheid van iemand. De discussie over het wel/niet hebben van een VOG en hoe dit te regelen. Het zijn allemaal items die aan bod komen. We hebben de eerste vergaderingen achter de rug en de commissie is nog op zoek naar leden. Dus als je je aangesproken voelt: heel graag!”

4.       Wat betekent Wittenhorst voor jou?

“Wittenhorst is een vereniging waar je trots op mag zijn. Meer dan 1000 vrijwilligers zorgen ervoor dat deze organisatie loopt en blijft lopen.”

5.       Hoe kijk jij aan tegen de recente ontwikkelingen bij de vereniging?

“Ik denk dat de club een professionaliseringsslag heeft gemaakt. De site ziet er gelikt uit en het is top dat de gehele club uniform in het nieuw wordt gestoken, geen verschil meer tussen selectie en de rest. De spelers in het wedstrijdtenue zijn toch het visitekaartje naar buiten toe.”

6.       Hoe kijk je aan naar de huidige positie van Wittenhorst in de samenleving?

“De club is bezig om een maatschappelijk verantwoorde positie aan te nemen. Dat wordt goed geprofileerd naar buiten. het kost tijd, maar we zijn goed op weg.”

7.       Waar hoop jij dat Wittenhorst naar toe groeit? Waar moeten we aan blijven werken?

“Ik merk dat er binnen de vereniging behoefte is aan vrouwelijke vrijwilligers. Je hoeft niet per sé verstand van voetbal te hebben om leuke taken te vervullen binnen deze vereniging. Ik hoop dat meer vrouwen zich geroepen voelen om zich aan te melden als vrijwilliger. Verder hoop ik dat de huidige vrijwilligers zich gewaardeerd (blijven) voelen, want dat ontbreekt mijn inziens soms nog. Iedereen doet zijn/haar best en iedereen doet het vrijwillig”, aldus Renate.