Wittenhorst gaat verder in haar maatschappelijke rol

15 februari 2019

Als voetbalvereniging is sporten en fit zijn de basis van onze club. Of het prestatief of recreatief is, er wordt gevoetbald. Maar ons sportpark is ook een ontmoetingsplek voor jong en oud, er worden vriendschappen voor het leven gesloten en bedrijven doen er zaken. Die maatschappelijke rol nemen wij als vereniging erg serieus. Wittenhorst heeft samen met de Gemeente Horst aan de Maas een uniek concept ontwikkeld waarbij sport, ontmoeten en zaken doen met elkaar in verbinding staan.

Wittenhorst is meer dan een voetbalclub. Daarom is het project ‘Fit naar werk’ in het leven geroepen. Mensen uit verschillende uitkeringssituaties volgen, onder begeleiding van een jobcoach van de gemeente en een trainer van Wittenhorst, een uniek programma. Op ons sportpark worden de deelnemers letterlijk fit gemaakt voor een baan. Naast sport wordt er ook getraind op communicatieve en sociale vaardigheid. Tevens worden er via de Businessclub van Wittenhorst bedrijfsbezoeken georganiseerd en worden de contacten gebruikt voor werkervaringsplekken.

Niet alleen laat Wittenhorst hiermee zien haar verantwoordelijkheid serieus te nemen. Ook brengen we potentiële medewerkers via onze bedrijfscontactpersoon en coördinator Hay Emonts, in contact met onze Businessclub. Voor de bedrijven een prachtige manier om invulling te geven aan hun SROI en MVO-doelstellingen.

De samenwerking tussen de betrokken partijen is uniek. De gemeente helpt mensen in een uitkeringssituatie verder, Wittenhorst draagt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en de bedrijven maken kennis met potentiële medewerkers. ‘Fit naar werk’ is vorig jaar al zeer succesvol gebleken en zal dit jaar een vervolg krijgen.

Via deze weg complimenteren we alle betrokken partijen met dit succesvolle project: Gemeente Horst aan de Maas, Emonts Jobcoaching, de Businessclub van RKsv Wittenhorst en alle betrokken vrijwilligers en trainers.

Meer zijn dan een voetbalclub is voor Wittenhorst niet alleen een ambitie, het is realiteit en daarmee een perfect voorbeeld hoe verenigingen in de toekomst moeten functioneren.