Wittenhorst JO19-1 en JO15-1 lopen uit in titelrace

18 april 2019

Op een fris, maar goed bespeelbaar hoofdveld van ons mooie sportpark, heeft Wittenhorst JO19-1 uitstekende zaken gedaan in de strijd om promotie naar de Derde Divisie. Waar de ploeg van trainer Richard Kleuskens zelf met 2-0 wist te winnen van nummer drie Unitas '59, kwam concurrent Dommelen niet verder dan een brilstand tegen middenmoter Mierlo-Hout. Bij rust zaten de Horstenaren al op rozen door treffers van spits Niek van der Sterren en middenvelder Giel Beurskens. Na rust speelde de koploper van de Vierde Divisie de wedstrijd beheerst uit, waarbij JO17-1 aanvaller Sem Derix zijn debuut mocht maken in het vlaggenschip van de jeugdopleiding. Met nog vier wedstrijden te gaan staan de oranjehemden zes punten voor op Dommelen. Na de meivakantie wacht de uitwedstrijd tegen MMC in Weert, waar op 11 mei op eigen veld tegen de directe concurrent mogelijk de titel kan worden binnengehaald.

Ze waren zó dicht bij een stunt, maar het was ze niet gegeven. Wittenhorst JO17-1 gaf de ongenaakbare koploper Unitas '59 flink wat weerstand, maar moest helaas met nul punten terug de auto in: 4-3. De Brabanders, die tot dusver slechts negen tegendoelpunten kregen en meer dan tachtig keer scoorden, kwamen al na vier minuten op voorsprong. Enkele minuten later lokte aanvaller Lucas van Helvoort heel slim een penalty uit. Aanvoerder Nick Driessen nam zijn verantwoordelijkheid, maar miste in eerste instantie. Uit de rebound schoot 'El Capitano' alsnog raak: 1-1. Dit was tevens de ruststand. Na rust volgde al snel een kopie van de eerste helft: de koploper kwam snel op voorsprong, maar de Horstenaren trokken de stand gelijk na een treffer van Aliyo Katolo. Vervolgens namen de Eindhovenaren het heft in handen en liepen uit naar 4-2, waarna Driessen met een bekeken schot vanaf de middenlijn de spanning terugbracht. Een gelijkspel had er zeker ingezeten, ware het niet dat de Brabantse keeper een bal knap uit de kruising hield. Geen punten, maar de getoonde veerkracht biedt genoeg houvast om de komende weken voor lijfsbehoud te zorgen in de Vierde Divisie.

Soms heb je van die dagen dat het gewoon niet loopt. De tegenstander is niet eens geweldig, maar zelf laat je niet zien wat je in petto hebt. Dit overkwam vandaag Wittenhorst JO17-2, dat op bezoek bij Sparta '18 JO17-1 met 4-0 verloor. De mooie zegereeks van vier wedstrijden wordt hiermee dus abrupt afgebroken. Over drie weken kan de ploeg van trainer Kevin Koolhof zich revancheren in een thuiswedstrijd tegen Sparta '25 uit Beek en Donk, dat slecht vier punten meer heeft.

Een mooie zaterdag voor de mannen van Wittenhorst JO15-1. Op eigen veld werd er knap met 2-0 gewonnen van middenmoter Brabantia, waar concurrent Unitas '59 op bezoek bij SHH uit Herten niet verder kwam dan een 1-1 gelijkspel. De ploeg van trainer Ken Peeters maakte een lastige eerste helft mee. De bezoekers speelden een sterke eerste helft en verdienden op voorsprong te komen, maar met wat geluk haalden de oranjehemden de rust met een brilstand. Na rust tapten de Horstenaren uit een ander vaatje en scoorde Nick Verdellen (zonder dat hij het echt in de gaten had) de fortuinlijke 1-0. Later in de wedstrijd werd Willem Versteegen in de zestien neergehaald. Dit cadeautje werd vakkundig uitgepakt door spits Omar Katolo, die de bevrijdende 2-0 voor zijn rekening nam. Met nog vier wedstrijden te gaan is de voorsprong op Unitas vier punten. Met lastige wedstrijden tegen o.a. Best Vooruit en SHH, beloven het spannende weken te worden in de strijd om promotie naar de Tweede Divisie.

Een uitslag waarbij met drie doelpunten verschil wordt verloren, doet vermoeden dat de tegenstander een maatje te groot was. Dit was vandaag niet het geval voor de mannen van Wittenhorst JO14-1. Er werd weliswaar op eigen veld met 0-3 verloren van koploper UDI '19/CSU, maar het spelbeeld leert ons dat de uitslag er heel anders uit had kunnen zien. De ploeg van Willem-Jan van Rens speelde wellicht een minder eerste kwartier, maar in het vervolg van de wedstrijd lieten de Horstenaren mooie aanvallen en combinaties zien. In de tweede helft domineerden de oranjehemden met mooi voetbal. Het succes in de afronding liet men vandaag helaas achterwege. De bezoekers scoorden drie keer uit vier kansen, om het maar over een lesje effectiviteit te hebben. Volgende week volgt inhaalwedstrijd op bezoek bij JVC Cuijck, dat twee punten minder heeft dan de Horstenaren.

Op bezoek bij Sportclub Irene hebben de dames en heren van Wittenhorst JO13-1 een punt gepakt: 2-2. De ploeg van trainers Roy Broos en Geron Petit had kunnen winnen, maar de thuisploeg wist dat ze niet mochten verliezen om de veilige marge intact te houden. Dit lukte hen dan ook. De Horstenaren staan nog steeds op een voorlopige degradatieplek, maar kruipen steeds dichter tegen de groene streep aan. Er zijn nog voldoende kansen om lijfsbehoud veilig te stellen. Ga ervoor!

Wat verder opviel:

• De JO19-2 won eenvoudig van hekkensluiter FCV Venlo: 4-0.
  • Wittenhorst JO17-4 domineerde en won ruim met 6-1 op bezoek bij VCH JO17-1.
  • Wittenhorst JO17-5 boekte een knap 3-3 gelijkspel tegen GFC '33.