Boeiende presentatie KNVB Scheidsrechter Ed Janssen

9 maart 2014

Afgelopen zaterdag 8 maart om 10.00 uur zat de kantine lekker vol met geinteresseerden voor de presentatie van Ed Janssen ( KNVB scheidsrechter betaald voetbal). Nadat Ed zichzelf had voorgesteld en wij een overzicht kregen van al zijn werkzaamheden bij de KNVB en privé, startte hij met uitleggen van de verschillende spelmomenten.

20140308_Publiek_2_1_van_1.JPG

Aan de hand van actuele videobeelden werden de toehoorders uitgedaagd te reageren op de beoordeling van het spelmoment en bijbehorende beslissing van de scheidsrechter. Wel of niet buitenspel, wanneer is het hands, buitensporige overtredingen etc. waren de onderwerpen die hij op een interactieve en ook humoristische wijze behandelde. Nimmer kwam er vanuit de kantine een eensluidend antwoord maar na enige discussie en uitleg werd er een beslissing genomen waar iedereen zich in kon vinden. De C jeugd (allen pupillenscheidsrechter) was ruim vertegenwoordigd en werd regelmatig getest op spelregelkennis, waarbij ze lieten blijken dat ze bij door hen gevolgde cursus goed hebben opgelet.

Er was voldoende tijd om vragen te stellen, hier werd goed gebruik van gemaakt, zodat velen actief deelnamen aan deze spelregelbijeenkomst. Gezien de positieve reacties achteraf is deze aanpak zeker voor herhaling vatbaar.

Ed Janssen was zeer onder de indruk van de entourage bij Wittenhorst en de wijze waarop het scheidsrechtersbeleid wordt uitgevoerd. Ter afsluiting van de bijeenkomst werd naar alle aanwezige nieuwe pupillenscheidsrechters nog eens extra waardering uitgesproken voor hun bijdrage die ze gaan leveren bij de E en F wedstrijden. Namens Wittenhorst werd hen door het bestuur een beeldje aangeboden in de vorm van een scheidsrechter. Ed gaf RESPECT bandjes weg en de KNVB schonk een volle tas met scheidsrechters attributen.

20140308_het_beeldje_1_van_1.JPG

De beeldjes werden eerst aan de aanvoerders van de C Teams uitgereikt.

20140308_de_aanvoerders_1_van_1.JPG

Opnieuw hebben we deze ochtend laten zien dat we bij Wittenhorst een fantastisch enthousiast en sportief klimaat hebben. Deze ochtend heeft er toe bijgedragen dat het imago van de verenigingsscheidsrechter is verbeterd en er een aantrekkelijke sfeer is waarbij de verenigingsscheidsrechters plezier hebben in het fluiten van een wedstrijd, met respect behandeld worden en zich veilig voelen vóór, tijdens en na een wedstrijd.

Genoeg reden om door te gaan met het doorontwikkelen van het ingezette scheidsrechtersbeleid. Om dit te kunnen uitvoeren blijven wij nadrukkelijk op zoek naar nieuwe scheidsrechters en scheidsrechters begeleiders. Ben jij enthousiast geworden, meld je dan aan via de scheidsrechterscommissie. Ook als je suggesties/ideeën/verbeterpunten hebt nodigen we je uit om dit met ons te bespreken.

Namens de Scheidsrechterscommissie

RKsv Wittenhorst