De jeugd heeft de toekomst, door Mirella Christiaens

30 oktober 2012

Je ziet het tegenwoordig steeds vaker, kinderen met overgewicht. Dit probleem wordt eigenlijk alleen maar erger, want het aantal kinderen met overgewicht neemt toe. Je ziet vaak dat deze kinderen problemen hebben met de energiebalans. Ze eten dus meer, dan dat ze verbruiken. Het lichaam slaat dit meteen op als vet. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat de hoeveelheid lichaamsbeweging bij veel kinderen sterk is afgenomen. Hierbij wordt bedoelt de dagelijkse- en terugkerende beweging. Veel kinderen zitten vaak achter de computer en komen soms dagen helemaal niet buiten om te spelen. Daarbij komt vaak een onregelmatig en slecht voedingspatroon met energierijke en voedingstofarme producten.

Dit voedingspatroon wordt bij jonge kinderen bepaald door de ouders.
De jeugdige sporter is wat dit betreft net als zijn of haar leeftijdgenoten zeer gevoelig voor sociale en omgevingsfactoren, waarbij vaak slechte voeding en overgewicht een rol bij kunnen spelen. Het drinken van sportdrankjes en het eten van veel suikerrijke en/of vette voeding na het sporten speelt hierbij een zeer grote rol.

Hoe makkelijk is het om voor de kinderen een gezonde snack in de sporttas te doen!! Denk onder andere aan: fruit, evergreen, liga of een stukje peperkoek. En laat de kinderen veel water drinken, een betere dorstlesser bestaat niet. TIP: maak het trommeltje voor uw kind al de avond van te voren klaar, dit voorkomt dat u het vergeet mee te geven!

We willen immers toch zo lang als mogelijk van de goede sportprestaties van onze kinderen kunnen genieten!!!

Mirella heeft de opleiding tot gewichtsconsulente gevolgd en moeder van Juup en Gijs (F2)

Wittenhorst kent meer dan 1.000 leden. In zo'n grote club zit veel kennis. In deze rubriek willen we ouders/leden/verzorgers etc. oproepen om een stukje te schrijven over hun eigen vakgebied, altijd in relatie met sport, en zo kennis te delen met elkaar. U kunt dit indienen via jeugdbestuur@rksvwittenhorst.nl