Het ontstaan van RKsv Wittenhorst (1)

20 februari 2021

Iedereen die wel eens op Sportpark ter Horst is geweest, weet niet beter dan dat Wittenhorst een ambitieuze club is. Met goede velden, een mooie kantine en tal van vrijwilligers die zich inzetten om de vereniging naar een hoger niveau te tillen, wil Wittenhorst alles eruit halen wat erin zit.

Maar hoe is dit eigenlijk zo gekomen? Aan de hand van een aantal korte delen nemen we u mee in de geschiedenis van RKsv Wittenhorst.

Voetbal in Horst

In vergelijking met andere steden/dorpen in Noord-Limburg, werd er in Horst relatief laat begonnen met voetballen. In het jaar 1900 werd er bijvoorbeeld al gevoetbald in Venlo, Venray en Oirlo, maar in Horst gebeurde dit in clubverband pas een aantal jaren later. Nadat er verschillende pogingen werden gedaan een vereniging op te richten, bleek dit iedere keer niet langdurig stand te houden. Het zou nog jaren duren voordat het voetbal in Horst echt doorbrak.

Nadat in het jaar 1911 een poging was gedaan om een voetbalclub op te richten, werd pas in 1918 opnieuw een poging gedaan. Dit was de vierde, maar de afloop was hetzelfde. Na niet al te lange tijd bleek ook dit geen succes te worden. Misschien was Horst gewoon (nog) niet klaar voor een voetbalclub?

Hoewel de sport voetbal een bloei doormaakte gedurende de Eerste Wereldoorlog, duurde het in Horst lang voordat er weer een nieuwe poging werd gedaan. Dit gebeurde namelijk pas in 1921. Dit keer werd besloten de zaken grondiger aan te pakken. Zo ontstond op zondag 1 mei 1921 de Roomsch-Katholieke Voetbalvereeniging 'HVC'. Ze sloten zich, net als bijna alle Noord-Limburgse dorpsclubs, aan bij de RKLVB en zo werd dit de eerste Horster voetbalvereniging die in competitieverband uitkwam.

Wordt vervolgd!