Ontmoeting met Piet Nabben

29 maart 2013

Naam: Piet Nabben

Leeftijd:  68

Opleiding/Beroep: Heb je gevoetbald? Zo niet heb je een andere sport gedaan? Bij welke clubs en in welke teams heb je gespeeld tot nu toe?

Na de middelbare school heb ik een grafische opleiding gehad om nadien te gaan werken bij drukkerij Van Lieshout als zetter. Dat was in 1960. Eerst als handzetter, toen loodzetter en later kwam de computer eraan te pas.

Ben begonnen met voetballen in de B1 met als teamspelers o.a. Wiel Poels, Jan Truijen, Ton Driessen.

Bij de senioren moest ik helaas te vroeg afhaken wegens problemen met mijn rug en na een operatie aan mijn tenen. Heb voornamelijk gespeeld in het 3e (toen nog spelend in de onderbond tegen Meterik 1, Hegelsom 1, Melderslo 1 en Hegelsom 1). Mocht éénmaal in het 2e spelen samen met mijn broers Joop en Baer (doelman). Later heb ik met veel plezier gespeeld in de lagere elftallen.

Een leuke anekdote is dat we naar Lottum moesten en er maar één auto beschikbaar was. Geen  nood: we kropen er met z’n allen in. Het was lachen en brullen toen we in Lottum één voor één uit de auto kropen.

Hiernaast was ik 25 jaar wedstrijdsecretaris van de plaatselijke tafeltennisvereniging. Vanaf de oprichting in 1960 tot nu ben ik nog steeds lid van Armada. Heb hier veel plezier aan beleefd. In de jaren 70 speelde Armada een zeer verdienstelijke periode op landelijk niveau.

Wat is/was je favoriete positie

Mijn favoriete posities was centrumspits.

Wat is je favoriete club in Nederland en waarom?

Ben favoriet geworden van Feyenoord. De eerste club van Nederland die Europacup voor landskampioenen won. In datzelfde jaar werden ze tevens Wereldkampioen door Estudiantes (Argentinië) in een heroïsche wedstrijd te kloppen door het beslissende doelpunt van Joop van Daele. Hij was bekend van het brilletje. De Argentijnen wilde aanvankelijk niet spelen. Het was te gevaarlijk. Dit was het toppunt van oorlogsvoering.

Wie is je favoriete Nederlandse speler/speelster  en waarom?

Favoriete speler op te noemen is natuurlijk erg moeilijk. Je denkt dan eerst aan Rinus Israël (IJzeren Rinus), Wim Janssen, Wim van Hanegem, Coen Moulijn, Beertje Kreijermaat. Later uiteraard Johan Cruijff, Piet Keijzer. De Feyenoord-sepelers spraken mij het meest aan doordat zij naast hun technische bagage ook strijdlust hoog in het vaandel hadden staan.

Wat is je favoriete buitenlandse club en waarom?

Ben eigenlijk niet zo uitgesproken favoriet van een buitenlandse club. De reden is puur dat hier het kapitaal de boventoon voert en dat is voor andere verenigingen soms een reden om hun wenkbrauwen te fronsen. Geen zuivere en eerlijke sportiviteit eigenlijk. Ben van mening dat over 5 jaar dit niet meer te tolereren is en dat ook Nederlandse clubs weer een woordje mee kunnen gaan spreken. Zie de opvattingen gelukkig ook van de FIFA.

Welke (vrijwilligers) taken heb je allemaal verricht bij de club?

O, dat zijn er vele. Ben begonnen als medewerker van het clubblad Oranjeschil (in de tijd van Ben Meulenbeld en Ger Bartels).

Ben vanaf die tijd tot nu de verslaggeving gaan doen rondom het eerste elftal. Hou me ook bezig met het actualiseren van teletekst en website (lid van de commissie A&O). Verzorg het nieuws in de diverse bladen betreffende onze vereniging. Ben lid van de archiefcommissie. In die functie zijn i.s.m. andere personen vele leuke activiteiten georganiseerd. Te denken valt aan de totstandkoming van 2 jubileumboeken, uitroeping van de voetballer aller tijden, uitverkiezing erevrijwilliger, etc.

Verzorgde jaren het Wittenhorst-nieuws voor de Echo. Helaas is dit weekblad enkele jaren geleden opgehouden te bestaan.

De samenstelling en uitgeven van de jaarlijks terugkerende Oranje Info en het Oranje-Zwart – het infootje bij iedere thuiswedstrijd van ons standaardteam – was en is ook voor mij een werkzaamheid.

Ik ben vrijwilliger bij Wittenhorst omdat ik van oordeel ben dat iedereen die actief is geweest als voetballer dit later moeten terugbetalen in de vorm van leider, vrijwilliger. Geeft niks wat. Het is tevens een prachtige tijdsbesteding én daarbij komt – het belangrijkste – dat de vereniging niet zonder vrijwilligers kan.

Wat is je leukste Wittenhorst moment tot nu toe?

Het zijn er veel. Mijn leukste momenten zijn natuurlijk de kampioenschappen in de 2e klasse met promotie naar de 1e klasse (1995 en vorig jaar). Ook vond ik de strijd in Papendrecht om de landelijke bekerkampioenschappen voor reserveteams een hoogtepunt. En natuurlijk de uitwedstrijd in Sneek tussen Wittenhorst en Sneek om een plaats die het recht gaf om tegen een profclub te worden geloot. Met veel pech werd Wittenhorst helaas op het nippertje uitgeschakeld.

Wat doe je in het dagelijks leven?   Wat wil je over 5 jaar bereikt hebben (prive, sport, relatie of andere doelstelling)

In mijn dagelijkse leven neemt het voetbal (Wittenhorst) uiteraard een heel groot deel in beslag. Iedere dag ben ik ermee bezig in welke vorm dan ook.

Daarnaast ben ik nog vrijwilliger bij de plaatselijke VVV (ook een heel leuke bezigheid). De verdere tijd besteed ik aan postzegelen. en uiteraard ben ik graag bij mijn kleinkinderen..

Ik wil dit graag nog voortzetten en dan zien we over 5 jaar wel weer

Ben je verliefd/verloofd/getrouwd?

Ik ben gelukkig getrouwd vanaf 1968 met Lies. Heb 3 kinderen en 6 heel leuke kleinkinderen.

Noem de persoon die de volgende vragenlijst in moet vullen en waarom wil je meer weten van deze Wittenhorst collega?

Peter Geurts

Ben geïnteresseerd in deze persoon die bij het vrouwenvoetbal zijn mannetje staat.