Structurele bijdrage vrijwilligers tijdens Koersdag

4 februari 2015

De Koersdag 2015 stond in het teken van Wittenhorst als toekomstvereniging en de rol van het vrijwilligersbeleid.

Tijdens een kort openingswoord deelde Gerard Lok mede dat Marc Wijnen, de voorzitter van HCH door het overlijden van zijn moeder helaas niet aanwezig kon zijn.  Gerard verwoordde dat onze gedachten naar Marc uitgaan en hij wenste Marc veel  sterkte toe bij het dragen van dit verlies.

deelnemers.JPG

De agenda werd daarna opgepakt door Roy Simons van Bureau Ne9eN, die zijn toehoorders, de aanwezige vrijwilligers van Wittenhorst,  mee nam in allerlei actuele ontwikkelingen rondom de toekomstbestendige vereniging. Een vereniging staat voor alle uitdagingen, bijvoorbeeld door de demografische ontwikkelingen, die aangeven dat het aantal inwoners in de leeftijd van 0-19 jaar in 2020 en 2025 met respectievelijk 6% en 10% zal dalen. Daarentegen zal het aantal 65plussers in dezelfde jaren met respectievelijke 15 en 31(!) % stijgen. Ook vergeleek Simons de hoogte van de contributie die voor de verschillende sporten worden betaald, waarbij werd aangetoond dat voetbal een erg goedkope sport is in relatie tot de faciliteiten die daarvoor worden geboden.  Simons voorspelde tevens dat het gemeentelijke beleid zal veranderen, van accommodatiebeleid naar stimuleringsbeleid, meer aandacht voor de maatschappelijke waarde van de accommodaties, maar ook belichtte hij de veranderende vraag op gebied van kinderopvang, onderwijs, zorg en het gegeven dat de gemeentelijke overheid de sport steeds meer zal willen inzetten als middel op maatschappelijk vlak.

Simons verwoordde verder dat sportverenigingen vandaag de dag veel valkuilen kennen, zoals het traditionele denken, teveel bezig zijn met de problematiek van vandaag de dag en te weinig gebruik maken van de kansen die zich voordoen om gericht stappen naar toekomst te maken. Kortom, op basis van de veranderende wereld om ons heen moeten verenigingen juist hun kracht benutten en gaan voor een “Open Club", waar ruimte is om tijdig en goed in te spelen op de toekomstige ontwikkelingen, zo luidde zijn advies.

aanvang_boswandeling.JPG

Vervolgens gingen de aanwezige vrijwilligers in groepjes op pad door de Kasteelse Bossen, om tijdens een verfrissende wandeling met elkaar een aantal vragen te beantwoorden die bijdragen aan de plannen om van Wittenhorst een toekomstbestendige vereniging te maken.  Daarnaast werd vooral ook gevraagd om verbeterpunten aan te dragen ten aanzien van Technische Zaken, Operationele Zaken en Vrijwilligersbeleid.

De antwoorden van de groepen, die uitermate actief en positief kritisch bijdroegen aan het programma, werden vervolgens door de groepen verwoord en zullen leiden tot een plan dat het bestuur in de nabije toekomst zeker zal uitwerken.

Een kleine greep uit de uitgebreide lijst met aanbevelingen:

-          De accommodatie moet meegroeien met de ambities

-          Het upgraden van de kantine ( binding jeugd, jeugdhonk, buurthuis)

-          De communicatie moet op verschillende punten verbeterd worden

-          Het vrijwilligersbeleid moet o.a. gestalte krijgen door goede processen voor instroom (gerichte)werving en begeleiding,                      doorstroom en uitstroom voor alle vrijwilligers.

-          Actieve ledenwerving in verschillende doelgroepen ( jeugd, 65+ etc.)

-          Continueren voetbaltechnische opleidingen

-          Samenwerking OZ-TZ verbeteren

-          Minder vrijblijvendheid - bedrijfsmatiger denken

-          Trainersbegeleiding recreatieve teams

-          Het meisjes- en damesvoetbal moet beter gepositioneerd worden binnen Wittenhorst

buffet.JPG

Nadat alle teams hun bevindingen hadden verwoord was het tijd voor een Thais Buffet, dat met passie werd samengesteld door een Thaise familie uit Horst. Deze familie onderscheidt zich door een vrijwillige inzet om voor vrijwilligers een maaltijd te verzorgen en daarmee inhoud te geven aan verschillende aspecten van het Boedhistische geloof, aangevuld met hun dankbaarheid voor de gastvrijheid van de bevolking van Horst. Een prachtig gebaar dat door de eters werd gehonoreerd met een daverend applaus en ook door, op verzoek van de familie, vooral meerdere malen van het buffet gebruik te maken en na afloop ook zelfs nog eten mee naar huis te nemen. Het enthousiasme van de familie was zo groot, dat, ruim nadat de bezoekers van de bijeenkomst waren vertrokken, vele bezoekers ( spelers en ouders van teams) van de kantine aanschoven om gezellig mee te eten.

Een dankwoord is op zijn plaats naar Roy Simons voor zijn heldere presentatie, naar de betrokken vrijwilligers, die actief hebben bijgedragen aan het programma en natuurlijk aan de Thaise familie die de gasten vanuit een mooie filosofie een heerlijke maaltijd voorschotelde. Al met al een geslaagde Koersdag 2015.