Vrijwillige(r) Vraag(t) Rubriek: Joep Derix

26 maart 2022

Deel twee van onze nieuwe rubriek: de 'Vrijwillge(r) Vraag(t) Rubriek'. Maandelijks nomineert een van onze vrijwilligers een andere vrijwilliger uit onze vereniging. Martijn Lok trapte af in de eerste editie. Daarin nomineerde hij Joep Derix voor de opvolgende rubriek. Aan Joep nu de eer om uit te leggen wat hij precies doet qua vrijwilligerswerk; wat hem hierbij drijft; en wat het vrijwilligerswerk bij Wittenhorst zo plezierig maakt.

Warming-up

• Naam: Joep Derix
  • Leeftijd: 21 jaar
  • Vrijwilligersfunctie(s): Trainer/Coach JO15-3 en JO19-2
  • Actief als vrijwilliger sinds: 2018
  • Martijn Lok (invuller van de vorige rubriek) wil graag het volgende van jou weten ‘Joep, wat was het mooiste voetbalmoment uit je Wittenhorst carrière?’:  Ik heb talloze mooie momenten meegemaakt, maar als ik persoonlijk er één uit moet vissen is het wel een dubbele hattrick tegen de Meterik dit seizoen. Ik had daarvoor nog nooit een hattrick gemaakt, maar in die wedstrijd veranderde alles in goud. In de eerste helft scoorde ik 4 doelpunten en in de tweede helft, nadat ik er na 20 minuten weer terug in werd gewisseld, weer 2 goals. Mijn dag kon niet meer kapot.

1. Wat houdt jouw vrijwilligersfunctie precies in?

Mijn functie als vrijwilliger bij de club is doordeweeks trainingen voorbereiden voor de JO15-3 en JO19-2. Deze jongens train ik op maandag, woensdag en donderdag. Op zaterdag coach ik in de ideale situatie de JO15-3 en JO19-2, behalve als deze wedstrijden tegelijk zijn, dan ligt mijn focus op de JO19-2. Tijdens het coachen probeer je de jeugd zo maximaal mogelijk te motiveren en te prikkelen voor het beste resultaat.

2. Waarom ben je gestart als vrijwilliger?

Ik ben gestart als vrijwilliger, omdat ik naast mijn studie tijd over had die ik graag zou willen besteden aan iets anders dan bankhangen thuis.

3. Wat levert vrijwilliger zijn van RKsv Wittenhorst jou op?

Voor mij geeft het trainen rust aan mijn hoofd wanneer ik vroeger een drukke dag had op school of nu een lange dag heb op het werk, omdat ik hierbij afschakel van de verplichtingen overdag. Op de zaterdag is het vooral een leuke bezigheid en is het altijd enorm gezellig met de jeugd.

4. Hoe zou jij RKsv Wittenhorst in drie woorden omschrijven?

Thuisgevoel, gezelligheid en saamhorigheid

5. Zijn er zaken die jij als vrijwilliger graag anders zou zien?

Ik heb niet heel veel te klagen over de club anders was ik er niet vijf dagen in de week geweest. Maar als ik dan een punt moet noemen, dan zou ik het materiaal aanhalen. Voor de lagere teams zijn de meeste ballen versleten en kan dit zeker verbeterd worden.

6. Wat is het mooiste moment dat jij als vrijwilliger hebt meegemaakt?

Als ik een moment moet plukken is het een uitwedstrijd in Rijkevoort dit jaar met de JO19-2. Het was vanuit onze kant een hele moeizame pot waarbij we de ene op de andere kans mistte en de tegenstander een kl*te goal maakte. In de laatste minuten stond het 1-1, tot het moment dat de scheids een vrije trap gaf op ongeveer 30 meter afstand van de goal. Daan Raassens mocht met zijn gouden rechter de bal een trap verkopen. Dit deed hij zo fenomenaal dat de bal rechtsboven in de kruising belandde en we de wedstrijd uiteindelijk wonnen. Het verbaast me nog steeds dat Daan kan lopen aangezien er 15 man bovenop hem sprongen.

7. Wat doe je in het dagelijks leven?

Eind januari ben ik afgestudeerd en na een maandje vakantie vieren ben ik begonnen als engineer bij Yookr in het centrum van Horst.

8. Waar houd jij je, naast je rol als vrijwilliger, graag mee bezig in je vrije tijd?

Zelf ben ik een middenvelder van het sterrenensemble van Wittenhorst 6 en is dat een complete zondagbesteding. Maar wanneer ik niet met het balletje bezig ben, ben ik vaak te vinden in de keet van onze vriendengroep V.C. Noëits Gezeik en ben ik een fanatiek seizoenkaarthouder van VVV-Venlo.

9. Wat weten heel weinig mensen over jou, maar wil je best met ze delen?

Ik doe naar mijn gevoel niet iets speciaals wat mensen niet weten. Wat misschien mensen niet weten en vooral mijn teamgenoten niet is dat ik best graag een bal wil afpassen naar een teamgenoot. Hier klagen ze nog wel eens over.

10. Joep, aan wie leg jij de volgende reeks met vragen voor?

De volgende vragen reeks leg ik voor aan Ivo Poels, trainer/coach bij de jeugd. Daarnaast ook Kantivo genoemd door zijn werkzaamheden in de kantine.

Onderdeel van de 'Vrijwillige(r) Vraag(t) Rubriek is dat, naast het nomineren van de volgende vrijwilliger, er ook een nieuwe vraag toegevoegd wordt aan de rubriek. Daarmee krijgt de vrijwilliger 'vrijwillig' de mogelijkheid om het elftal met vragen compleet te maken en letterlijk zelf een collega-vrijwilliger een vraag naar keuze te laten beantwoorden.

11. Joep, welke bonusvraag zou jij graag voorleggen aan Ivo Poels?

Wat zijn je aspiraties binnen de club nog richting de toekomst?