Vrijwillige(r) Vraag(t) Rubriek: Nick Verbong

5 januari 2023

Periodiek nomineert een van onze vrijwilligers een andere vrijwilliger uit onze vereniging. In deel 8 van onze rubriek: de 'Vrijwillge(r) Vraag(t) Rubriek' staat Nick Verbong centraal. Nick werd genomineerd door Mario Spreeuwenberg. Het is het daarom aan Nick om ons te vertellen over zijn rol als vrijwilliger: welke taken en verantwoordelijkheden heeft hij? En wat is het mooiste moment dat hij als vrijwilliger heeft meegemaakt? Je leest het hieronder.

Warming-up

• Naam: Nick Verbong
  • Leeftijd: 22 jaar
  • Vrijwilligersfunctie(s): trainer/coach JO13-1
  • Actief als vrijwilliger sinds: 2016
  • Mario Spreeuwenberg (invuller van de vorige rubriek) wil graag het volgende van jou weten: ‘Nick, wat zijn jouw ambities binnen (en buiten) Wittenhorst?’:
    Mijn ambitie binnen Wittenhorst is trainer/coach te blijven binnen de prestatieve teams. De afgelopen vier seizoenen ben ik trainer/coach geweest van de JO13-1 selectie en op korte termijn wil ik de stap maken naar de JO17-1 of JO19-1 als assistent-trainer. Hiernaast wil ik de UEFA-C (Youth) cursus gaan volgen bij de KNVB. Buiten Wittenhorst houd ik alle opties nog open. Ik ben afgelopen zomer afgestudeerd van de hbo-opleiding Finance & Control en ik werk momenteel bij Arco-Solutions.

1. Wat houdt jouw vrijwilligersfunctie precies in?

Als trainer/coach van JO13-1 ben ik verantwoordelijk voor het ontwikkelen van jeugdspelers, met name op technisch en tactisch gebied. Vanaf de JO13 spelen jeugdspelers voor het eerst op het grote veld en krijgen zij te maken met veel veranderingen ten opzichte van de onderbouw. Hierin probeer ik spelers zo goed mogelijk te begeleiden op trainingen en wedstrijden, zodat zij zich steeds verder ontwikkelen als voetballer. Doordeweeks bereid ik trainingen voor en op zaterdagen neem ik de coaching tijdens de wedstrijden op me.

2. Waarom ben je gestart als vrijwilliger?

Ik kreeg de vraag van een goede vriend of ik tijd en zin had om samen met hem een team binnen de JO11 te gaan trainen doordeweeks. Toen had ik het gevoel van "waarom niet?". Eenmaal begonnen in de JO11 vond ik het zo ontzettend leuk om te doen, waardoor ik er nu in ben doorgegroeid als jeugdtrainer binnen de selectie. Het is eigenlijk een "uit de hand gelopen hobby" geworden.

3. Wat levert vrijwilliger zijn van RKsv Wittenhorst jou op?

Veel plezier, ontspanning en het leren kennen van nieuwe mensen. Daarnaast leer ikzelf ook steeds meer over het trainersvak en hoe je spelers het best kan begeleiden en stimuleren en wat hierbij komt kijken in deze rol.

4. Hoe zou jij RKsv Wittenhorst in drie woorden omschrijven?

Ambitieus, sociaal en sportief.

5. Zijn er zaken die jij als vrijwilliger graag anders zou zien?

Als trainer zie ik de laatste jaren dat de overstap van het kleine naar het grote veld heel erg groot is en dat veel spelers hier moeite mee hebben om zich aan te passen. Ik denk dat hier wel wat winst te boeken is. Zeker als je ook naar andere (grotere) verenigingen kijkt hoe zij hiermee omgaan.

6. Wat is het mooiste moment dat jij als vrijwilliger hebt meegemaakt?

Het mooiste moment dat ik als jeugdtrainer meemaakte, waren de twee wedstrijden in het seizoen 2019-2020 tegen FC Eindhoven en Roda JC. We speelden dat seizoen met JO13-1 op divisieniveau. Toen de competitie-indeling bekend werd, verschenen deze twee betaald voetbalorganisaties in de competitie. Beide thuiswedstrijden werden weliswaar verloren, maar alleen al het spelen tegen deze profclubs in competitieverband was een leuke en leerzame ervaring. Helaas gingen de uitwedstrijden tegen deze ploegen niet door vanwege corona.

7. Wat doe je in het dagelijks leven?

Ik werk momenteel bij Arco-Solutions waar ik hoofdzakelijk de afdeling Finance ondersteun met diverse werkzaamheden. Een vaste functie heb ik nog niet echt, omdat ik nog zoekende ben in wat ik wil in de toekomst. Of blijven werken of doorstuderen.

8. Waar houd jij je, naast je rol als vrijwilliger, graag mee bezig in je vrije tijd?

In mijn vrije tijd ga ik graag vissen of ben ik bezig met mijn verzameling van klassieke auto’s. Verder volg ik Feyenoord op de voet en kijk ik iedere wedstrijd. Ook ga ik er regelmatig naartoe.

9. Wat weten heel weinig mensen over jou, maar wil je best met ze delen?

Ik heb mijn rechter sok bijna altijd binnenstebuiten aan. Niet echt iets van bijgeloof, maar ik vind die naad meestal niet fijn zitten.

10. Nick, aan wie leg jij de volgende reeks met vragen voor?

Abdel Ej Jaouani.

Onderdeel van de 'Vrijwillige(r) Vraag(t) Rubriek is dat, naast het nomineren van de volgende vrijwilliger, er ook een nieuwe vraag toegevoegd wordt aan de rubriek. Daarmee krijgt de vrijwilliger 'vrijwillig' de mogelijkheid om het elftal met vragen compleet te maken en letterlijk zelf een collega-vrijwilliger een vraag naar keuze te laten beantwoorden.

11. Nick, welke bonusvraag zou jij graag voorleggen aan Abdel Ej Jaouani?

Abdel, hoe zouden trainers beter om kunnen gaan met cultuurverschillen binnen een team?