Vrijwilliger aan het woord: Marc Martens

11 januari 2021

RKsv Wittenhorst steunt op haar vele vrijwilligers. Van de trainers tot aan het kantinepersoneel: iedereen draagt zijn steentje bij. Deze rubriek geeft een inkijkje in de werkzaamheden van deze vrijwilliger, welke daarnaast ook zijn/haar mening geeft over de plek van de club in de samenleving en waar we als vereniging winst kunnen boeken. Vandaag Marc Martens (op de foto de middelste op de voorste rij) oud-speler en leider en momenteel actief in de organisatorische- en technische zaken.

Een kleine inleiding over jezelf

Laat ik vooropstellen dat ik niet zo nodig in de picture hoef te staan maar ik vind het wel belangrijk om aandacht te schenken aan het feit dat een vereniging als Wittenhorst niet kan bestaan zonder de inzet van vele vrijwilligers. Vandaar dan ook mijn bijdrage aan deze rubriek.

Ik heb vanuit mijn jeugd, toentertijd de E-tjes tot mijn 33e gevoetbald bij Wittenhorst. Ik heb één keer reserve mogen staan bij het eerste elftal (gelukkig niet in hoeven te vallen)  en vele jaren met veel plezier gevoetbald in het derde en vierde elftal.

In die tijd ben ik ook nog enkele jaren jeugdleider geweest bij de F-jes. Tijdens mijn actieve voetbal carrière was de derde helft altijd onze beste en de kantine was ons 2e huis. Internet stond nog in de kinderschoenen maar www.kantinebewoners.nl  was toen al een begrip.

Sinds wanneer ben je lid/vrijwilliger en hoe ben je bij de club terechtgekomen?

Vanaf het moment dat onze oudste zoon ging voetballen (2007) bij de mini F, ben ik weer bij Wittenhorst betrokken geraakt. Het was erg leuk om te zien hoe veel kinderen, maar ook ouderen genieten van de trainingen en wedstrijden. Aangezien er altijd een tekort is aan jeugdleiders en trainers ben ik hier toen als vanzelf ingerold.

Omschrijf eens jouw werkzaamheden/vrijwilligerstaken bij Wittenhorst. Hoe haal jij hier jouw plezier/energie/voldoening uit?

Een aantal jaren ben ik dus leider/trainer geweest van mijn zoons. Daarna heb ik enkele jaren de circuit training verzorgd voor de lagere F-teams. Langs deze weg kwam ik in aanraking met organisatorische zaken. Hier zijn we o.a. aan de slag gegaan met de invulling van info avonden voor de jeugd-scheidrechters. Het is belangrijk dat de jeugd, maar ook iedereen die van voetbal houdt, zich realiseert dat het zonder scheidsrechters een lastig spelletje gaat worden. Inmiddels hebben we een ook een Scheidsrechters coördinator zodat dit ook onder de aandacht blijft. Vanaf JO-17 worden alle jeugdspelers ingepland voor het fluiten van de jongste jeugd.

Verder rouleer ik mee in de begeleiding van de jeugdscheidsrechters op zaterdag. Het valt op dat ook tegenstanders het toe juichen dat de jeugd hier in betrokken wordt!

Samen met een groepje vrienden fluiten we ook al enkele jaren beurtelings de wedstrijden van het G-Team. Vorig jaar werden we door het G-team uitgenodigd om deel te nemen aan hun seizoen afsluiting. Prachtig toch!! Sinds dit jaar heb ik ook een kleine rol bij Technische zaken (beheer Dotcom, Interne scouting).

Mijn plezier zit in het samen, met de vele mensen dien ik natuurlijk al jaren ken, iets te kunnen doen voor de club. Ook al is het maar kleine bijdrage ook hier geldt: vele handen maken licht werk!

Wat betekent Wittenhorst voor jou?

In mijn actieve periode als voetballer vond ik het altijd heerlijk om te trainen en wedstrijden te spelen. Er zullen vast mensen zijn die dit vreemd vinden klinken uit mijn mond, maar plezier stond voor mij altijd voor op. Dit gold overigens ook voor de zaterdagavond waardoor de prestatie op zondag wel eens te wensen over liet.  Inmiddels “voetbal” ik nog bij de veteranen en ben ik op zaterdagen dus geregeld op het voetbal veld te vinden. Wittenhorst en de derde helft heeft dus nog steeds een prominente plaats in mijn vrijetijdsbesteding.

Wat zijn jouw mooiste herinneringen als vrijwilliger bij Wittenhorst?

Het zijn vaak de kleine dingen die je bij blijven. Zo werd er bij de mini F-jes altijd gestreden om de penalty bokaal. Alleen de beste 5 mochten uiteindelijk ook penalty’s nemen op een echte jeugdkeeper (A1). Dit tot grote teleurstelling van velen. Toen we besloten om toch iedereen een penalty te laten nemen stonden er enkele spelertjes te huilen van geluk.

De periode met Wittenhorst 3 was ook om nooit te vergeten. We waren een echt vriendenteam en ondernamen van alles naast het voetbal. Zo werd er ieder jaar een “Wittenhorst drééj, pret CéDé” samengesteld door Lei Schampers, onze grensrechter. Hierop stonden al onze favoriete nummers die we regelmatig in de kantine lieten afspelen. Zonder de vrijwilligers die destijds de club “runden” zou ook dat allemaal niet mogelijk zijn geweest.

Hoe kijk jij aan tegen de recente ontwikkelingen binnen de club?

Wittenhorst heeft zich ontwikkeld tot een vereniging waar iedereen terecht kan. De vereniging richt zich op jong, oud, prestatief, recreatief en heeft op de juiste manier aandacht voor elke doelgroep. Uiteraard zijn er altijd zaken die beter kunnen maar er zit echt een geweldige groep betrokken mensen bij Wittenhorst! De uitstraling van de club in de regio is top en op het mooiste sportpark van Nederland  (Hulde aan de parkcommisie!!)  is het altijd fijn toeven.

Waar hoop jij dat Wittenhorst naar toe groeit? Waar moeten we aan blijven werken?

Wittenhorst moet vooral Wittenhorst blijven!! Dus geen rare fratsen of ego’s een kans geven. Wittenhorst zijn we samen en iedereen die hier een steentje aan bij wil dragen is van harte welkom.

Goede communicatie is essentieel en ondanks het feit dat we 24/7 met de hele wereld in contact staan, blijft het belangrijk om de juiste boodschap bij de juiste mensen te krijgen. Dit zal bijdragen aan nog meer betrokkenheid van de vele vrijwilligers die zich elke week voor Wittenhorst inzetten.

Uiteraard hoop ik dat we corona op enig moment achter ons kunnen laten en dat we samen weer kunnen gaan genieten van onze sport.