Wittenhorst Dossier: “MVKT, de voorbereidingen lopen!

28 november 2014

Wittenhorst neemt momenteel deel aan de cursus “Meer Vrijwilligers in Korte Tijd”, een succesvolle aanpak waarmee veel verenigingen hun vrijwilligersbestand uitbreiden. Met deze cursus wordt het vrijwilligersbeleid centraal gezet en wordt toegewerkt naar een campagne waarmee de vereniging meer vrijwilligers werft, die gedurende maximaal 3 tot 4 uur per week hun steentje willen bijdragen.

De cursus, die verzorgd wordt door Ron v.d. Bekerom van het Huis v.d. Sport, wordt ook bijgewoond door Hockeyvereniging HCH en Handbalclub Wittenhorst.

SBC Traject Dendron College:

In het kader van een maatschappelijke samenwerking met het Dendron College  neemt een viertal VMBO leerlingen ( Patrick, Linde, Jules en Niels) van het Dendron deel aan de cursus. De leerlingen worden binnen Wittenhorst ondersteund door Gerard Lok en Jelle Janssen. De opzet is een onderdeel van het vak SBC (Sector en Beroepscompetenties), waarmee de leerlingen door middel van praktijkopdrachten worden voorbereid om op basis van voldoende achtergrondinformatie keuzes te kunnen maken ten aanzien van vervolgopleidingen en/of werk. De leerlingen doorlopen het traject “Meer Vrijwilligers in Korte Tijd” en zullen daarin een aantal praktische zaken uitwerken. Zo bereiden ze zich voor op de algemene inhoud van Vrijwilligersbeleid en zullen ze zich de materie o.a. eigen maken door middel van interviews met bijvoorbeeld de voorzitters van Wittenhorst en HCH, Ton Hagens en Marc Wijnen, maar ook met Hayke Hendrix, Communicatie van de Gemeente HadM en wethouder Bob Vostermans. Ook volgt een gesprek met Pieter Janssen, de directeur van Reindonk. Op basis van deze eerste stappen wordt vervolgens een wervingscampagne uitgewerkt, die in 2015 gestalte krijgt.

Ter voorbereiding van de eerste interviews hebben de leerlingen vandaag dankbaar deelgenomen aan een mini workshop, die verzorgd werd door Els Hekkenberg van Hallo Horst aan de Maas.

Dossier MVKT: Wordt vervolgd!