1e Introductie Project “Bewegen naar Werk”

26 augustus 2015

Op 25 augustus was de eerste introductie-bijeenkomst van het Project Bewegen naar Werk. Onder de inspirerende leiding van Bart Logchies  (voorheen trainer Ajax amateurs, met ingang van dit seizoen trainer AFC Amsterdam) van Sportprinciples werden de begeleiders van het project, dat op 14 september van start zal gaan bij Wittenhorst, meegenomen in het programma dat volledig op Sportpark Ter Horst zal worden uitgerold.  “Bewegen naar Werk” is een project dat tot doel heeft om jongeren, met een afstand tot de arbeidsmarkt, te begeleiden naar werk. Het project is tot stand gekomen door de samenwerking tussen de commissie Maatschappelijk Verenigen  van RKsv Wittenhorst, onder leiding van Hay Emonts, en Via VVV, de maatschappelijke tak van VVV Venlo. De overige partners in het project zijn de Gemeente Horst aan de Maas, het UWV en Forta4U.

Passie, Saamhorigheid, Respect, Professionaliteit en Ambitie!

Dit zijn de kernwaarden die centraal staan in het nieuwe project Bewegen naar Werk. Het uiteindelijke doel is werk en het middel is sport. Enerzijds door actief de positieve effecten van sportbeoefening te beleven en anderzijds door de kernwaarden van sport te koppelen aan werknemersvaardigheden.

De deelnemers krijgen aan de hand van veel praktische voorbeelden inzicht in hun eigen kernwaarden, houding, vaardigheden en gedrag. Het einddoel is om deelnemers te leren welke vaardigheden in het bedrijfsleven gevraagd worden en te laten ervaren in hoeverre hun eigen vaardigheden daaraan voldoen. De basistraining duur 12 weken. De bijeenkomsten bestaan uit een theoretisch en een praktisch gedeelte, waarbij het theoretisch gedeelte wordt getraind door Jerino Lekatompessy ( trainer SC Irene) van Via VVV Venlo, het praktische gedeelte komt voor rekening van Davy Beerens en Daan Hendriks, respectievelijk assistent trainer en speler van Wittenhorst 1, die daarmee een gedeelte van hun opleiding in de praktijk gaan brengen.

Na een training van 12 weken gaan de trainers samen met Luca Aquina van Forta4U intensief aan de slag om de deelnemers te plaatsen bij bedrijven. In de tussentijd blijven de deelnemers sporten onder leiding van de trainers en worden werkervaringsplekken gezocht.

Voor (potentiele) partners uit het bedrijvennetwerk van VVV en RKsv Wittenhorst hebben deze potentiële werknemers als voordeel dat de kandidaten kunnen functioneren vanuit kernwaarden die zowel werkgevers als werknemers onderschrijven. Hierdoor ontstaat een goede match.

Deelnemers aan Bewegen naar Werk zijn door het UWV of de gemeente Horst aan de Maas voorgedragen. Het programma is ontwikkeld door SportPrinciples. Tijdens het afgelopen seizoen werd een eerste succesvolle editie van het project door VVV geintieeerd en ook Ajax rondde in het nabije verleden succesvolle trajecten af op dit gebied.  VVV wil haar maatschappelijke visie en aanpak uitdragen in de regio en heeft daartoe voor dit project de samenwerking met Wittenhorst gezocht.  Ook RKsv Wittenhorst beoogt een regionale rol van betekenis op maatschappelijk vlak en onderneemt hiertoe allerlei initiatieven.