Anekdotes: De A1 en de eend van Henk

1 mei 2021

In het seizoen 1980-1981 behaalde onze A1 glorieus het kampioenschap onder leiding van trainer Lei Backus. We reisden toen naar de uitwedstrijden met o.a. de eend van Henk Coppus, destijds leider. Om de Venlose tegenstanders te bezoeken moest dat nog over de Venloseweg. Aangezien over deze vrij smalle weg met al zijn bomen ook al het vrachtverkeer reed, kwam de eend onderweg in een sterk meezuigende windvlaag van een tegemoetkomende vrachtauto terecht. Opeens vloog het linnen dak eraf. Nadat dit weer binnengehaald was, werd de reis vervolgd. Dat kon de pret niet drukken bij de achterin zittende spelers, die staand en met de grootste lol de tocht konden vervolgen. Uiteraard met het nodige geschud heen en weer van de spelers achterin, kwam het eendje heelhuids op de plaats van bestemming aan. De reis met de eend naar de uitwedstrijden bleef uiteraard altijd favoriet bij de spelers.

De A1 van 1980-81 werd kampioen met uit 22 wedstrijden 38 punten (18 zeges, 2 x gelijk en 2x verlies), doelsaldo 68-21) en promoveerde naar de toenmalige Jeugdselectie, toentertijd de hoogste afdeling bij de KNVB Zuid 2.

Het elftal staand van links naar rechts: Leo Backus (trainer), Twan van Asten, Gé Peeters, Peter Drissen, Perry Meijers, Johan van Kempen, Leon Everaerts, John Schatorjé, Henk Coppus (leider). Gehurkt: Jan Keijsers, Rob Wilbers, Richard Derix, Wim Moorman, Peter Ernst, John Lemmen en Jack Swinkels.

De (ietwat onduidelijke) foto onderaan dit artikel, laat het scorebord van “Gouwen Hay” zien. Het betreft het scorebord in de jaren '80 met reclame erop van juwelier Hay Geurts. Het stond niet rechts zoals nu maar in de linkerhoek van het veld. Ook moest het bediend worden door enthousiaste jeugdleden die de bordjes moesten ophangen via de ladder. In de kampioenswedstrijd van Wittenhorst 1 tegen Achates in mei 1981 moesten de jongens liefst 10x in actie komen, getuige de eindstand van 7-3. Wittenhorst 1 werd kampioen in de vierde klasse en promoveerde naar de derde klasse.

Heb jij ook zo'n mooi(e) herinnering of verhaal aan een periode of gebeurtenis als lid c.q. vrijwilliger bij Wittenhorst? Schroom niet en neem contact op met Danny van den Berghe via dannyvdberghe@rksv-wittenhorst.nl