Wandelvoetbal bij Wittenhorst blijft groeien

9 januari 2022

Het wandelvoetbal bij RKsv Wittenhorst zit in de lift. In september 2017 volgde de club het voorbeeld van enkele verenigingen in de regio en startte men met wandelvoetbal. In gesprek met Twan van Asten (58) en Joop Vossen (72), wandelvoetballers binnen Wittenhorst, bespreken we het wel en wee van het wandelvoetbal op sportpark Ter Horst.

Het begon allemaal rond september 2017. RKsv Wittenhorst werd benaderd door SV Melderslo, dat al een Wandelvoetbalteam had. Ze vroegen, met bemiddeling van Gerard Lok van Sport aan de Maas, of de oranjehemden een groep van zo’n acht spelers bij elkaar konden krijgen om eens een wedstrijdje tegen elkaar te spelen. Al snel hadden de Horstenaren een groep bij elkaar en toen zijn ze gaan voetballen. Ruim vier jaar geleden begon het avontuur met een groepje van acht spelers, inmiddels wordt er iedere dinsdagavond van 19.30 tot 20.30 uur getraind met een groep van tien tot veertien man en bestaat de complete groep uit liefst negentien voetballers. De groep bestaat zowel uit leden die vroeger in het eerste elftal gespeeld hebben, maar ook mannen die stopten bij het veteranenvoetbal om verder af te bouwen.

In 2018 werd er gestart met een regionale competitie samen met Meijel, Melderslo, Wellerlooi, Merselo, Velden en Nederweert. Sindsdien hadden de oranjehemden bijna wekelijks een wedstrijd, waarbij overigens geen standen worden bijgehouden. De wedstrijden worden gespeeld op velden van 22 bij 44 meter. De bal mag niet hoger komen dan heuphoogte en er mag niet worden gerend. Doe je dat wel, dan krijgt de tegenstander automatisch een vrije trap. Verder mag je ook geen doelpunten maken vanaf eigen helft.

Voor de 'gloriejaren' van Joep Vossen bij Wittenhorst moeten we flink terug in de tijd. Hij speelde namelijk van 1966 t/m 1974 in het eerste elftal en werd in dat laatste seizoen ook kampioen, samen met o.a. Lei van den Bekerom en Henk Moorren, met wie hij nu samenspeelt bij het wandelvoetbal. Hij moest door verschillende blessures al op 25-jarige leeftijd stoppen met voetballen. Later speelde zijn zoon Joep ook enkele jaren in het eerste elftal en nu spelen zijn kleinkinderen ook in de Wittenhorst-jeugd. Hij geniet ervan om weer te voetballen: "Doordat ik al vrij jong geblesseerd raakte, heb ik lang niet meer gevoetbald. Het leuke van het wandelvoetbal vind ik, dat ik weer mannen zie waar ik jaren geleden samen mee heb gevoetbald en vervolgens jaren niet meer heb gezien. De oude herinneringen komen weer naar boven. Gelukkig word ik op het veld een beetje ontzien, zodat ik op mijn gemak een balletje mee kan trappen. Het trainen en de wedstrijden zijn geweldig om mee te maken. Het is enerzijds heel sportief en gemoedelijk, van de andere kant is het ook fanatiek en wordt soms het randje van de spelregels opgezocht. Bij het wandelvoetbal spelen we maar één helft, dus de tweede helft in de kantine is minstens net zo belangrijk. Aan de bar komen de verhalen van vroeger weer op tafel en hebben we het over de kleinkinderen. Het is een gezellige groep en ik heb er geen spijt van dat ik me heb aangesloten bij het wandelvoetbal."

Twan van Asten is bekend als duizendpoot binnen de vereniging. In de jaren negentig speelde hij enkele jaren in het eerste elftal, waarvoor hij overigens al op vijftienjarige leeftijd debuteerde en de winnende treffer scoorde tegen Arcen. Na zijn actieve voetbalperiode was hij o.a. leider binnen de jeugd en staat hij vooral bekend als scheidsrechter en kantinemedewerker. Daarnaast voetbalt hij nog steeds bij de veteranen en sinds kort ook bij het wandelvoetbal. "Er zijn natuurlijk flink wat verschillen tussen het veteranenvoetbal en het wandelvoetbal, zoals het tempo en de afstanden die moeten worden afgelegd, maar ik vind het allebei hartstikke leuk. Bij het wandelvoetbal doen we niet zo moeilijk: als de tegenstander met te weinig spelers is, doet één van ons gewoon met hun mee. We staan ook open voor voetballers uit andere dorpen die zich bij ons willen sluiten, zo hebben er ook spelers uit Meterik met ons meegedaan en speelt er nu nog steeds een bij ons. Natuurlijk zit er tussen de voetballers flink wat verschil. De een is in de 50, de ander dik in de 70. Het mooie hiervan is dat leeftijd bij ons geen rol speelt; iedereen doet op zijn eigen manier en niveau mee en we laten elkaar ook in onze waarde. Het draait bij ons om het plezier, maar natuurlijk zijn we fanatiek en willen we winnen als we eenmaal aan het voetballen zijn. Tactisch hebben we het ook aardig staan: met één kaar raken staan we regelmatig voor het doel van de tegenstander. Het is een gezellige groep en hopelijk mogen we binnenkort weer een balletje trappen."

De wandelvoetballers van Wittenhorst, waarbij de leeftijd varieert van vijftig tot tachtig jaar, willen hun groep graag verder vergroten. Interesse om je aan te sluiten bij het wandelvoetbal, of wil je een keer meetrainen? Neem contact op met Leo van den Bekerom via leovandenbekerom@hotmail.com. Ook mag je hem bellen via: 06-51408692.