Dominique Janssen speelt gelijk tijdens debuut

5 maart 2014

Het Nederlands vrouwenelftal heeft in de openingswedstrijd van het toernooi om de Cyprus Cup met 2-2 gelijkgespeeld tegen Australië. In Larnaca was Oranje in de eerste helft heer en meester en beloonde het goede spel met goals van Vivianne Miedema en Stefanie van der Gragt. Na rust kwamen de Australiërs echter terug tot 2-2. Dominique Janssen maakte in de 65e minuut in het GSZ Stadium haar Oranjedebuut. De gelijke stand was toe al bereikt.

De Oranjevrouwen begonnen stormachtig aan het duel met de nummer negen van de FIFA-ranking. Ze hadden Australië in de tang en creëerden veel kansen. Na twaalf minuten had goalgetter Miedema (foto) er daar al één van verzilverd. De 17-jarige spits maakte haar negende doelpunt in zes interlands op karakteristieke wijze. ,,Strak en meedogenloos ingeschoten’’, omschreef bondscoach Roger Reijners. Ook de tweede treffer was om in te lijsten. Uit een corner van Renée Slegers kopte centrale verdediger Van der Gragt net voorbij de eerste paal zuiver raak, waardoor Oranje met een 2-0 voorsprong de rust inging.

,,Er was geen vuiltje aan de lucht. We hadden het duel helemaal onder controle, speelden prima voetbal en creëerden kansen’’, vatte Reijners het eerste bedrijf samen. ,,In de laatste tien minuten werden we iets slordiger in onze passing, maar we gaven niets weg. Na rust waren we echter onherkenbaar. Zowel aan de bal, maar ook verdedigend in het doordekken en de ruimtes die we tussen onze linies lieten.’’

Australië, dat enkele wissels had ingebracht, ging meer opportunistisch spelen en kwam binnen vijf minuten langszij via goals van Gorry (54e minuut) en Heyman (58e minuut). Tot grote onvrede van Reijners. ,,Als je bij rust met goed voetbal een 2-0 voorsprong hebt, dan moet je die wedstrijd naar je toetrekken en drie punten pakken. Deze hadden we gewoon moeten winnen. Klaar. Maar er bleef na die Australische aansluitingstreffer weinig meer over. Bij beide tegentreffers werd dramatisch verdedigd’’, aldus Reijners, die de 19-jarige Dominique Janssen in de 65e minuut liet debuteren. ,,Ze viel goed in, een aardig debuut.’’

Vrijdag speelt Nederland op de Cyprus Cup tegen Schotland, gevolgd door de ontmoeting op maandag met Frankrijk, de huidige nummer vijf van de wereld. Woensdag 12 maart wordt het toernooi op de finaledag afgesloten met de plaatsingswedstrijden.

RKsv Wittenhort wenst Dominique nog veel speelminuten in Cyprus.