Even voorstellen: Michel Vonk

12 mei 2021

Sinds begin dit kalenderjaar heeft Wittenhorst een nieuwe coördinator Organisatorische Zaken voor de JO8 en JO9 categorie: Michel Vonk. Middels een interview stelt hij zich graag aan jullie voor.

"Mijn naam is Michel Vonk, 44 jaar en sinds een jaar of twaalf woonachtig in Horst. Ik ben opgegroeid in Bemmel, een dorpje tussen Nijmegen en Arnhem. Toen ik vijf jaar was ben ik gaan voetballen en dat heb ik tot en met de selectie van het 1e elftal van Bemmel (3e klasse) altijd met veel plezier en vol passie gedaan. Echter, door mijn studie in Utrecht kon ik niet meer het aantal trainingen volgen die ze nodig vonden om zondag bij de selectie te mogen zitten. Ik ben vervolgens een stap lager, in een echt vriendenteam, gaan voetballen. Een andere beleving op zo’n wedstrijddag maar absoluut even leuk. Gingen de eerste en tweede helft niet goed, dan hadden we nog altijd de derde helft om er een mooie zondag van te maken. Ik denk dat ik 25 jaar was toen ik voor de tweede keer in twee jaar tijd een zware kruisbandblessure opliep en toen heb ik besloten om te stoppen met voetballen."

"In mijn dagelijkse leven werk ik als Senior Production Planner bij FLEX in Venray voor een van onze klanten. Daar ben ik 18 jaar geleden aan de slag gegaan. Dit was ook de plek waar ik mijn toenmalige vriendin leerde kennen waardoor ik naar Limburg ben verhuisd."

Geschiedenis in (vrijwilligers)werk

Michel: "Mijn geschiedenis met Wittenhorst is zo’n acht jaar geleden begonnen. Mijn vriendin had twee dochters uit haar huwelijk en de jongste (Denise) ging voetballen bij Wittenhorst. Dit gebeurde in de winterstop en er waren meerdere jongens/meiden die zich halverwege het seizoen hadden aangemeld, met als resultaat dat er een heel nieuw team van spelers/speelsters was maar tot aan het eind v/h seizoen nog geen trainer/ leider had. Ik heb toen besloten om deze taken te doen, in eerste instantie met de bedoeling om het seizoen af te maken. Maar het trainen van die kids en die wedstrijden begeleiden op zaterdag gaven zo’n positieve kick, dat ik besloot om er nog een jaar aan vast te knopen. Toen Denise van de E naar de D ging kwam ze in een meidenelftal terecht. Gelukkig was er toen al een leider (Ted Beekman) waardoor ik me volledig op de taken van trainer heb kunnen storten. Na twee leuke jaren ben ik daarmee gestopt."

Kun je iets vertellen over hoe je benaderd bent/hoe je zelf contact zocht en hoe je vervolgens aan de slag bent gegaan?

"Nadat ik gestopt ben als jeugdtrainer, ben ik altijd wel op z’n tijd naar de website van Wittenhorst gegaan om te kijken wat er leefde op de club. Ondanks mijn relatief korte periode, voelde ik toch een bepaalde verwantschap. Nadat ik vorig seizoen (2019-2020) als jeugdscout van NEC in deze regio ging scouten, kwam ik ook weer bij Wittenhorst terecht. Natuurlijk in een geheel andere rol dan voorheen. Maar ik merkte dat ik toch met meer interesse en een ander gevoel naar Wittenhorst ging om te scouten dan naar andere teams waar ik op zaterdag wedstrijden ging bekijken."

"Toen ik op jullie website zag dat er een aantal vacatures waren waaronder die van coördinator Organisatorische Zaken (JO8-JO9), twijfelde ik geen moment en heb me aangemeld. In deze functie hoef ik niet elke week op de club te zijn en veel van mijn taken kan ik middels e-mail / WhatsApp prima regelen. Gezien mijn drukke schema, een prima mogelijkheid om de club te helpen. Na een oriënterend gesprek met hoofdcoördinator Jeroen Hesen ben ik vrij snel daarna aan de slag gegaan. Al isdat gezien de corona-tijd waarin we zitten niet altijd even makkelijk. Denk bijvoorbeeld aan het 'inleren' wat lastig werd door de maatregelen of het kennismaken met alle andere vrijwilligers (trainers/leiders). Desondanks gaat het me redelijk af en begin steeds vertrouwder te raken met mijn taken", aldus Michel.

Je volgt Leon Everaerts op en werkt o.a. nauw samen met Joreno van de Ven. Wat zijn jouw eerste indrukken?

Vonk: "Toen Leon eind 2020 aangaf definitief te stoppen met zijn werkzaamheden, was ik in het begin wat huiverig. Hij heeft dit jarenlang gedaan en van onze geplande overdracht en inwerken is door corona minder gekomen dan gehoopt. Gelukkig kan ik Leon altijd vragen als ik ergens absoluut niet uitkom. Maar ook Joreno heeft me de eerste maanden enorm geholpen. Joreno heeft veel connecties binnen de club en dan met name richting de trainers en leiders van de JO8/9 elftallen. Omdat ik deze (nog) niet heb, heeft Joreno een aantal taken die eigenlijk op mijn bordje lagen op zich genomen en mij overal bij betrokken. Op deze manier leer ik hoe sommige situaties op te lossen en leren de andere vrijwilligers mij ook kennen."

Hoe kijk jij aan tegen de recente ontwikkelingen bij Wittenhorst?

"Sinds ik voor de eerste keer het sportpark binnen liep tot aan nu is de club voortdurend op zoek  naar verbeteringen. De ene keer zijn het nieuwe ballen, de andere keer is het een nieuw trainershome. Op mijn werk ben ik zelf ook altijd op zoek naar procesverbeteringen en vernieuwingen en daar geldt: ‘stilstand is achteruitgang’. Ik ben van mening dat dit ook van toepassing is op meerdere dingen in het dagelijkse leven. Dit zie ik ook terug bij Wittenhorst", sluit Michel af.

Wij heten Michel van harte welkom (terug) bij Wittenhorst en wensen hem veel succes met zijn werkzaamheden!

Na dit artikel ook geïnteresseerd in een vrijwilligersfunctie binnen Wittenhorst? Neem eens een kijkje op onze vacaturepagina of benader ons als je zelf ideeën hebt over een functie: Vacatures | RKsv Wittenhorst (rksv-wittenhorst.nl)