Handhaving Wittenhorst O23-1 in Divisie 3

13 mei 2023

Sinds de start van het huidige seizoen werkt RKsv Wittenhorst met een O23-1 als hoogste opleidingsteam. In de najaarscompetitie in Divisie 4 werd de ploeg van hoofdtrainer Richard Kleuskens glansrijk kampioen. Vandaag werd op eigen veld tegen concurrent Schijndel/De Wit O23-1 handhaving in Divisie 3 veiliggesteld.

Voor de start van deze cruciale wedstrijd in Divisie 3 waren de kaarten nog niet verdeeld: Wittenhorst O23-1 had twee punten meer (10) dan de bezoekers uit Schijndel (8). De oranjehemden stonden nipt boven de streep, terwijl de Brabanders op een degradatieplek stonden. Alle facetten waren dus aanwezig voor een spannende wedstrijd, helemaal omdat de Horstenaren de heenwedstrijd eerder deze competitie hadden verloren met 2-1.

De belangen en de spanningen die het met zich meebracht, waren duidelijk zichtbaar op het veld. Beide ploegen deelden wel een speldenprik uit, maar creëerden nauwelijks grote kansen. Wittenhorst wilde wel, maar kwam moeilijk door het stug verdedigende Schijndel heen. De bezoekers waren daarnaast gevaarlijk aan de bal en de Horster achterhoede moest scherp zijn bij enkele uitvallen.

Toen voor rust de bezoekers zelfs op voorsprong kwamen na een rake vrije trap in de korte hoek, was het alarmfase één bij de Horstenaren. Voor rust lukte het echter niet om heel gevaarlijk te worden voor het Brabantse doel. Na rust veranderde het spelbeeld enigszins, maar lukte het beide ploegen niet om 100% kansen te creëren.

Zo'n tien minuten voor tijd brak de cruciale fase aan: een nederlaag zou het risico op degradatie naar Divisie 4 aanzienlijk vergroten en de bezoekers dichter brengen bij handhaving. Uiteindelijk was het spits Tom Spreeuwenberg die met een rake kopbal leven in de brouwerij bracht en de oranjehemden op gelijke hoogte bracht. Enkele minuten later was het centrale verdediger Sven Kuijpers die op miraculeuze wijze, via het lichaam van een speler van de tegenstander, de thuisploeg zelfs op voorsprong bracht. Daarna kwamen de gastheren niet meer in de problemen en werd lijfsbehoud op dit niveau voor het nieuwe seizoen verzekerd.

Dit betekent dat onze O23-1 in het seizoen 2023-2024 ook zal starten in Divisie 3. Binnenkort zullen we in een artikel duidelijkheid verschaffen over de selectie van deze ploeg. Bekijk ook eens de teampagina