Het gebruik van goals tijdens trainingen en wedstrijden

3 februari 2023

Op het sportpark zijn veel goals in verschillende maten te vinden. Deze kunnen tijdens trainingen of wedstrijden gebruikt worden. Om voor iedereen dit zo makkelijk en veilig mogelijk te maken hebben we enkele tips verzameld voor leiders en trainers. Maar ook voor ouders die meehelpen zijn deze tips waardevol als je een keer uithelpt.

Soorten goals op ons sportpark

• Grote goals 7,32 bij 2,44 meter, vooral voor senioren
  • Goals van 5 bij 2 meter, vooral voor de jeugd van JO8/JO9/JO10.
  • Grote doeltjes van 2,50 meter bij 80 cm
  • Mini doeltjes van 1,20 meter bij 80 cm

Gebruik van de goals

De goals of doelen op het sportpark zijn voor iedereen te gebruiken. Probeer in je trainingen rekening te houden met andere teams. Als je een training wilt geven met 10 goals, dan is de kans klein dat je die ook kunt krijgen. We delen namelijk de goals en het is niet de bedoeling dat een team alle goals gebruikt. Zijn er te weinig goals op jouw veld? Je mag een doel van een ander veld gebruiken, met als voorwaarde dat je deze op dezelfde plek netjes terugplaatst.

Voor de goals op het kunstgrasveld geldt dat deze niet over de velden heen geschoven mogen worden. Hierdoor gaat het kunstgras kapot en gaat de levensduur sterk achteruit. Pak de goals dan ook op en til deze naar de juiste plek.

Veiligheid bij gebruik van de goals

Als je een van de goals wilt pakken, zorg dan dat je deze met genoeg personen vastpakt. De goals met vierkante palen kun je het beste plat leggen en dan optillen. De goals bij de kunstgrasvelden hebben een handvat onderaan. Op deze manier houd je ook nog een rug over na de training of wedstrijd. Heb je hulp nodig? Vraag een toeschouwer, of iemand van een ander team je te helpen. Vele handen maken licht werk.

pin-goal-vastzetten-veiligheid.jpeg
Een doel op het natuurgas kan vastgezet worden met een speciale pin die aan de goal vast zit.

Bij guur weer met veel rukwinden is er grote kans dat de goals kunnen omvallen als deze niet vastgezet worden. Op de velden is het daarom extra opletten bij slecht weer. Met alle gevolgen van dien als deze op een speler zou vallen. Op natuurgras zitten er pinnen op de achterkant die je in het gras kunt steken, bij de kunstgrasvelden zijn er gewichten die je aan de goal kunt vastmaken. Doe dit als leider/trainer voor de veiligheid van jouw spelers.

Omgevallen goals
Goals kunnen omvallen bij rukwinden met alle gevolgen van dien. Zet deze daarom altijd goed vast.
Goals plat neerleggen bij twijfel
Weet je niet of het nog slechter weer wordt en twijfel je, leg de goal dan plat neer zodat deze ook niet meer kan omwaaien.

Terugplaatsen van de goals

Bij het terugplaatsen van de goals gebruik je bij natuurgras zoveel mogelijk de lange buitenkanten, dit zodat het maaien van de velden makkelijker wordt. Als je een goal terugzet na de training of wedstrijd zorg dan dat je die weer vastzet met de pinnen in het gras.

Op de kunstgrasvelden zijn inhammen gemaakt waar je de doelen in kwijt kunt. Elk kunstgrasveld heeft 1 grote goal en 4 kleinere goals (5 meter). De kleinere doeltjes staan bij de in-/uitgang van de kunstgras- en natuurgrasvelden. Plaats deze zoveel mogelijk efficiënt terug. Twee minigoals passen bijvoorbeeld precies in een grotere goals. Zo nemen de goals niet te veel ruimte in beslag.

Zie je iets dat kapot is aan materialen of een van de goals of heb je een idee om iets te verbeteren? Stuur dan een mail naar de Parkcommissie.