Het ontstaan van RKsv Wittenhorst (6)

7 april 2021

Na in het vorige deel de aandacht te hebben gericht op Paul Mol, kijken we nu naar de periode waarin Wittenhorst in de tweede klasse voetbalde.

We schrijven het jaar 1953. Wittenhorst behaalt glansrijk de titel in de derde klasse. Met dit mooie kampioenschap zou de vereniging het seizoen daarop voor het eerst uitkomen in de tweede klasse. Dit eerste seizoen eindigde Wittenhorst in de middenmoot, de 7e plaats was een prima prestatie. De daaropvolgende 4 jaar was er steeds een klassering in de middenmoot, met in 1959 een 10e plek.

De ploeg leek geen vooruitgang te boeken, maar vast te blijven hangen halverwege de ranglijst. Toen er in 1960 opeens boven verwachting werd gepresteerd, veerde iedereen in Horst op. Zou Wittenhorst mee blijven draaien in de top en misschien zelfs promoveren naar de eerste klasse? De club werd uiteindelijk 3e en presteerde dit een jaar later opnieuw.

Na in 1962 en ’63 als 7e te zijn geëindigd, werd een jaar later een teleurstellende 11e plaats gehaald. Dit betekende dat Wittenhorst na 11 jaar in de tweede klasse, het volgende seizoen weer een stapje terug zou doen naar de derde klasse. De volgende keer laten we ons licht schijnen op het jaar 1966, een onvergetelijk jaar. Wordt vervolgd!