In memoriam: Henk Cuppen (erevoorzitter Wittenhorst)

8 februari 2023

Henk Cuppen was 10 jaar (1995-2005) lang het boegbeeld van Wittenhorst. Henk was te typeren als nuchter en als het nodig was zakelijk, maar bovenal was hij heel erg menselijk.

Henk gebruikte zijn ervaringen uit het bedrijfsleven om Wittenhorst in die jaren te herstructureren. Hij was heel duidelijk, iedereen kreeg zijn eigen taken en verantwoordelijkheden, want een bestuursfunctie was dan wel vrijwilligerswerk maar het was zeker niet vrijblijvend.

In zijn voorzittersperiode kreeg het bestuur veel zaken voor hun kiezen. In deze periode is ondanks de grote uitdagingen het fundament gelegd voor de huidige bloeiende vereniging.

Onder aanvoering van Henk werden grote vraagstukken aangepakt. De aanleg van de nieuwe kleedlokalen (1997), de ondergrondse regeninstallatie, de verbouwing van de kantine en de privatisering van het sportpark. Het geld voor al deze investeringen werd destijds voor een belangrijk deel bij elkaar gebracht door de legendarische inpakactie van geraniums bij plantenbedrijf Van den Bekerom. Er werden door de leden van Wittenhorst bijna 1 miljoen (!) geraniums ingepakt.

De wederopbouw van Wittenhorst was een feit en in één klap was de vereniging kerngezond!

De maatschappelijke rol van Wittenhorst vond Henk als voorzitter belangrijker dan de prestaties op het veld. Henk was daarin duidelijk, de vereniging als bindmiddel was zó belangrijk voor de gemeenschap in Horst. Daarbij schroomde Henk niet om de lokale politiek uit te dagen en aan te spreken om de vereniging te ondersteunen daar waar nodig.

Ondanks de focus op het bouwen aan een gezonde maatschappelijke vereniging deed het hem pijn dat sportief succes uitbleef in deze periode. Wittenhorst degradeerde 2x en bivakkeerde in de 3de klasse, een kampioenschap was hem niet gegund. De gezelligheid binnen de vereniging tussen bestuur, selectie en lagere elftallen was er zeker wel en daarin was Henk ook altijd betrokken.

Henk zijn natuurlijk leiderschap, zijn sterke verbindende kwaliteiten, maar vooral zijn menselijke maat resulteerde in veel respect voor hem binnen en buiten de vereniging.

Het bestuur onder aanvoering van Henk Cuppen groeide uit tot een hecht team, het werden vrienden voor het leven met veel wederzijds respect.

We verliezen een echte clubman met een oranje-zwart hart die met zijn tomeloze inzet grote verdiensten heeft gerealiseerd voor de club. Hiervoor is Henk na zijn voorzitterschap benoemd tot erevoorzitter van RKsv Wittenhorst.

Henk was en bleef altijd betrokken bij Wittenhorst, hij kon intens genieten van de verdere ontwikkeling van de vereniging na zijn voorzittersperiode. Zelfs in de laatste maanden op zijn ziekbed sprak hij vol trots over zijn club Wittenhorst.

“Nooit zullen wij vergeten wat Henk onze club bracht!”

Wij wensen Maria, familie en vrienden veel sterkte met dit verlies!

Leden, vrijwilligers en bestuur RKsv Wittenhorst