In Memoriam: Leo Cox (Lei)

7 september 2013

Op donderdag 5 september ging er een  schok door  RKsv Wittenhorst.  Ons bereikte het bericht dat Lei Cox was overleden. Lei was een Wittenhorstman in hart en nieren.

Na zijn jeugd in Tienray doorgebracht te hebben, ging Lei samen met Anita na hun huwelijk in Horst wonen.  Hij werd actief lid bij Wittenhorst waar hij vele jaren in het 7e en 8e voetbalde.

Na zijn actieve carriere werd hij trainer bij de jeugd. De meesten van ons kennen Lei allemaal van de A2,  waar hij maar liefst 13 Jaar (!) onafgebroken trainer van was. Lei was geen man van mooie praatjes, hij hield van aanpakken. Veel van de huidige actieve senioren voetballers hebben bij Lei in de A2 gevoetbald. Lei  kende ze nog allemaal en wist van iedereen nog wel iets te vertellen. Sommigen waren beter in de kantine dan op het veld, maar ook de derde helft was voor Lei belangrijk.  Na de wedstrijd nog wat lekker “aldehoere” hoorde er ook bij.

Iedereen die bij de A2 gevoetbald heeft kent ongetwijfeld Lei ‘s vraag van onder de rust:

“Is d’r nag ïemus zeek zwak of missellik?”

Het voetbal met de A2 was zijn lust en zijn leven. Lei heeft veel kampioenschappen meegemaakt met de A2. Meestal werd er voor de winterstop net gedegradeerd, na de winterstop werd vaak het kampioenschap werd behaald en was het seizoen toch weer succesvol.

Het hoogtepunt was voor Lei het kampioenschap van vorig jaar, samen met zijn twee zoons, Steffan en Rene. Steffan als aanvoerder, Rene als grensrechter en Lei als trainer.

Ongeveer drie en  half  jaar geleden werd er een ernstige ziekte geconstateerd bij Lei. Vanaf de dag dat hij dit te horen kreeg bleef Lei optimistisch. Ondanks alle behandelingen die noodzakelijk waren en die soms grote ongemakken veroorzaakten, heeft Lei bijna geen training of wedstrijd gemist. Lei klaagde nooit, en als  je vroeg  “Lei hoe giët ut” kreeg je altijd als  antwoord: “ good”.

De laatste maanden ging het langzaam steeds slechter met zijn gezondheid. Twee weken geleden was Lei er nog bij,  toen er met 9-0 in Helden werd gewonnen, de eerste oefenwedstrijd van het seizoen.  Twee dagen later is hij opgenomen in het ziekenhuis, waar hij na een kort ziekbed veel te vroeg is overleden. Lei werd slecht 53 jaar.

Een echte clubman is niet meer. “Lei we zullen je missen”