Mini Cursus groot succes

21 november 2013

De commissie TZ is momenteel volop bezig met allerlei mooie initiatieven om het kader van de recreatieve teams te ondersteunen.

Zo worden er momenteel voor de Categorieen Mini F, F, E en D in samenwerking met Jan Trienekens van de KNVB diverse clinics georganiseerd ter ondersteuning van het teamkader. Er is nog ruimte bij de clinics voor het kader van de categorien E en D, respectievelijk op 28 november en 12 december!  Voor het kader van de recreatieve teams A, B en C en Dames 1 en 2 werd een mini cursus ( drie bijeenkomsten) georganiseerd.

Deze initiatieven vormen tevens de voorloper op de cursussen Pupillen Trainer en Junioren Trainer welke door de KNVB vanaf februari/maart op Sportpark Ter Horst zullen worden georganiseerd. Marcel Kuijpers, verantwoordelijk voor de Opleidingen binnen de commissie TZ, heeft aangegeven dat er nog verschillende plaatsen over zijn voor de cursussen, maar ook voor de KNVB clinics E en D. Hij roept de betrokkenen op zich hiervoor in te schrijven, marcelkuijpers@rksv-wittenhorst.nl

Gisteravond was de laatste sessie van in totaal drie avonden van de mini-cursus, gegeven door onze hoofdtrainer Jan Lauers en Hoofd Jeugdopleiding Richard Kleuskens.

Richard Kleuskens: ‘Het bestuur heeft ons aan het begin van het seizoen gevraagd om een bijdrage te leveren bij het vergroten van de aandacht en het creeren van draagvlak bij het kader van de recreatieve teams’. Door middel van enkele theorie- en praktijksessies is getracht het deelnemende kader een extra impuls te geven. Voor deze eerste mini-cursus zijn alle jeugdkaderleden van de recreatieve teams ABC en senioren vrouwenteams uitgenodigd.

Een 15-tal geinteresseerde deelnemers (voornamelijk kaderleden van de recreatieve  teams A, B en C) kregen tijdens de sessies uitleg over voetbaltechnische en tactische aspecten zoals: speelwijze, teamorganisatie, basis- en teamtaken.  Hoe maak je bijvoorbeeld een training voor je groep op basis van een wedstrijdanalyse? Waaraan moet een voetbaltraining voldoen? Al deze punten en nog veel meer zijn onder de aandacht gebracht in een interactieve sfeer die zeker door de cursus begeleiders als positief is ervaren.

Gisteravond gaven twee deelnemers, (Patrick Verkoelen en Bram Bouten, resp. trainers Da 1 en Da2), een praktijksessie op het veld naar aanleiding van wat in de voorafgaande sessies was besproken.

Na de demo-training werd nog kort geevalueerd. De avonden zijn als zeer leerzaam ervaren. We zijn ervan overtuigd dat iedereen op zijn eigen niveau als trainer-coach hiervan iets heeft opgestoken en straks het geleerde in de praktijk kan toepassen. Uiteindelijk zullen hun teams er dan ook profijt van hebben.

Cursusleiders Jan Lauers en Richard Kleuskens, maar ook natuurlijk alle aanwezige leergierige kaderleden, van harte bedankt voor jullie inzet en succes met het in de praktijk brengen van de theorie. Aan alle leiders en trainers de oproep na te denken over deelname aan de cursussen in februari/maart.

trainerscursusklein_1.jpg

trainerscursusklein_3.jpg