Spectaculaire overwinning Wittenhorst op UDI'19

19 mei 2024

Na een geweldige eerste helft en een tweede helft waarin het spel op en neer golfde, hield Wittenhorst 1 de punten in eigen huis tegen UDI'19: 4-3. De winnende treffer van Giel Beurskens in de 93e minuut betekent dat handhaving in de Vierde Divisie officieus binnen is.

Kopie

Wie afgelopen zondag het vaandelteam zag winnen van EVV in Echt, zag in de eerste helft een ware kopie van die wedstrijd. Met dezelfde intensiteit startte de oranjehemden aan de wedstrijd tegen UDI, dat onlangs de districtsbeker wist te winnen én nog aanspraak maakte op de derde periodetitel. De Horstenaren zaten er kort op bij de Brabanders, zetten hoog druk en waren dominant aan de bal. In het eerste kwartier resulteerde dit in kansen voor Verkennis een vrije trap voor Van Kuijck, maar leverde het geen treffer op.

Treffers

Na het openingskwartier bleef Wittenhorst, dat werd aangemoedigd door enkele honderden supporters, de sterkste op het veld. Waar vorige week de beloning hiervoor uitbleef, opende Nick Driessen de score. Van dichtbij rondde hij een afgeslagen schot doeltreffend af. In de twintig minuten die daarop volgden, kwamen de bezoekers louter voor het doel met vrije trappen en een afstandsschot, welke ongevaarlijk bleven. Vijf minuten voor rust beloonde de thuisploeg zichzelf door het veldoverwicht uit te drukken in een tweede treffer. Giel Beurskens rondde een afgemeten voorzet hard af: 2-0. Hiermee werd tevens de ruststand bereikt.

Van slag

Er leek geen vuiltje aan de lucht voor de oranjehemden. Maar binnen enkele minuten pakten donkere wolken zich letterlijk en figuurlijk samen boven sportpark Ter Horst. De bezoekers tapten in de openingsfase van de tweede helft uit een ander vaatje en zetten de ploeg iets anders neer. De thuisploeg had hier duidelijk geen antwoord op en liet zich achteruit drukken. Binnen no-time stond het dan ook 2-2 door treffers van Juul Bongers en Jan van de Haterd.

Op en neer

Na de gelijkmaker ging de Brabantse storm wat liggen, maar in veld zaten de oranjehemden in dubio. Toch wisten ze zich te herpakken en na ruim een uur spelen gaf spits Verkennis het laatste tikje voor de 3-2 voorsprong. Het paste echter volledig in het spelbeeld van de tweede helft dat zo'n twintig minuten voor tijd de bezoekers op gelijke hoogte kwamen nadat Jan van de Haterd een geweldige voorzet met een knappe kopbal afrondde: 3-3. Een spannende slotfase brak hiermee aan.

Bevrijding

Na deze gelijkmaker leek het de andere kant op te vallen. De Udenaren waren comfortabeler aan de bal en trokken het spel naar zich toe. De 3-4 hing in de lucht, ware het niet dat balverlies net niet werd afgestraft én dat Roel van Rens in de laatste minuut van de officiële speeltijd fabelachtig redde op een hard schot. Toen brak de slotminuut aan en werd Willem Heijnen met een dieptebal gelanceerd. Hij lokte slim een vrije trap uit die hij snel nam op de sprintende Giel Beurskens. Wat volgde was een een-tweetje en Beurskens tekende met zijn tweede van de avond voor de spectaculaire 4-3. Het publiek kreeg hiermee zijn verdiende winnaar.

Officieus

Door deze late overwinning én de fikse nederlaag van concurrent Unitas '30 bij Dongen (7-1) is het doelsaldo van Wittenhorst dusdanig beter, dat de buffer van drie punten genoeg zou moeten zijn om ook volgend jaar Vierde Divisie te spelen. A.s. zaterdag wordt het seizoen afgesloten met de derby tegen sv Venray.

Wittenhorst 1:

Roel van Rens, Joep Beurskens (78. Gijs Christiaens), Dion van Horne, Bono Wijnhoven, Jeffrey Rijkers, Nick Driessen, Daan Verlijsdonk (60. Tom Driessen), Giel Beurskens, Joost van Rensch (69. Jelle Janssen), Jeroen Verkennis, Luc van Kuijck (78. Willem Heijnen).