Vanaf de categorie C: Vormspanning en rompstabiliteit

8 augustus 2013

Afgelopen week startte de C selectie met ruim 20 spelers de trainingen onder leiding van René van Lieshout ( C1), Bram Wagemans ( Leider C1), Twan van Asten en John Schatorjé (beiden C2). Deze selectie traint wat eerder dan de andere teams omdat de definitieve invulling van de teams ( C1 en C2) nog worden gerealiseerd en tijdig bekend moet zijn voordat de beker- en competitiewedstrijden weer beginnen.

Op initiatief van Hoofd Jeugdopleiding Richard Kleuskens, start vanaf de C leeftijd iedere training in het vervolg met oefeningen ter verbetering van de vormspanning en rompstabiliteit.

Richard Kleuskens: “ Tijdens de wedstrijd, maar ook tijdens trainingen is vormspanning nodig om bij explosieve voetbalacties (sprintacties/sprintduels) de houding van je lichaam te kunnen controleren en te handhaven. Je voeten raken vele malen de grond. Je omzeilt daarbij soms ook je tegenstander(s) en anticipeert op hun bewegingen. Je hebt sterke spieren nodig om al deze bewegingen gecontroleerd uit te kunnen voeren. Vormspanning voorkomt ook blessures (uit onderzoek is zelfs gebleken dat dit leidt tot 30% minder blessures!!), en maakt het mogelijk harder te schieten, sneller te starten en hoger te springen. Voorwaarde voor het verkrijgen van een optimale vormspanning is de aanwezigheid van een goede rompstabiliteit. Met het verbeteren van je rompstabiliteit bedoelen we consequent oefeningen doen waarmee je de controle en balansbeheersing over je rug, bekken, heup, knie en enkel traint. Tijdens de warming-up kun je als voetballer regelmatig aandacht schenken aan het trainen van je rompstabiliteit, waardoor de functionele kracht zal toenemen. Ofwel, je fysieke bekwaamheden zullen verbeteren. Je voelt je niet alleen sterker in een duel, je wordt ook sterker in een duel!

Rompstabiliteitsoefeningen kunnen vanaf de juniorenleeftijd (C-junioren) bij alle teams toegepast worden als onderdeel van de warming up. Houd als trainer wel altijd rekening met de weersomstandigheden. De voorbereiding is daarom een uitermate geschikte periode om aandacht te besteden aan deze oefeningen. Je hebt er het hele seizoen profijt van. Elke training kun je hier ca. 5 min. aandacht aan schenken zolang de buitentemperatuur en veldomstandigheden het toelaten ” aldus Richard Kleuskens.