Video-analysesysteem bij Wittenhorst: 'Tactisch én leuk'

15 januari 2022

RKsv Wittenhorst heeft sinds dit seizoen een eigen video-analysesysteem. Maar: hoe wordt zo’n systeem nou eigenlijk binnen de club gebruikt? En wat zijn de voordelen van het systeem? Davy Beerens, assistent van Sjoerd van der Coelen en Hessel Verhoeven, keeperstrainer binnen Wittenhorst verduidelijken.

Je hebt hem wellicht al eens zien staan. De metershoge camera die de afgelopen maanden wedstrijden van diverse selectieteams opnam. Zowel bij senioren als bij de jeugd werd het nieuwe video-analysesysteem gretig gebruikt. “Na afloop van het duel neem ik de koffer mee naar huis, waarna ik de wedstrijd upload naar een site”, vertelt Davy Beerens. “We gebruiken daarvoor View van Dotcom. Je kunt het duel daarna bekijken, de bal wordt automatisch gevolgd. Het is alsof je een wedstrijd op televisie bekijkt. Je kunt spelers taggen in een fragment dat je uit hebt geknipt, zij kunnen de beelden dan ook terugkijken.”

Dat zorgt voor enthousiasme, merkt Davy. “Zij vinden dat leuk, zeker. Je hebt de ruimte om inzichten te verschaffen; het geeft een realistischer beeld. Daarnaast is het ook leuk om goals terug te zien of een mooie redding te bekijken. Natuurlijk is het systeem aangeschaft met een tactische insteek, maar vaak is het ook gewoon leuk om dingen te bekijken.” De bibliotheek met beelden breidt zich naarmate het aantal opnames meer wordt, alleen maar uit. Dat biedt voordelen volgens Davy: “Op een gegeven moment krijg je een database waardoor je kunt laten zien wat je wel en niet wilt hebben. Wittenhorst is daarnaast bezig geweest met het creëren van een voetbalvisie. Daar willen we nu ook beelden bij gebruiken. Dat maakt de visie veel levendiger.” Toch nuanceert hij ook: “We vinden ook dat het niet te veel moet worden. We vinden niet dat we de nadruk moeten leggen op dingen die fout gaan en beter moeten. Het is ook goed om te zien hoe wij en de spelers het duel beleven.”

Ook keeperstrainer Hessel Verhoeven doet er zijn voordeel mee. “Het belangrijkste voor een keeper is om ook vanuit een ander zicht te kijken hoe hij voor zijn doel staat. Het is voor hem en mij interessant om dat vanuit een ander punt dan alleen de zijkant te kunnen zien. Bij de selectie proberen we een koppeling met de keeperstrainingen te maken. De jeugdteams maken er nog niet heel veel gebruik van. Bij hen is het belangrijker om de basis en techniek aan te leren.”

Ofschoon de selectieteams vooralsnog de meeste vruchten plukken van het systeem, kunnen alle teams er (op termijn) gebruik van maken. Davy: “Nu maken met name het eerste en tweede elftal, de JO19-1 en de JO17-1 er gebruik van. Het is de bedoeling om het steeds meer ‘naar onder’ te gaan gebruiken. Wittenhorst heeft ‘ja’ gezegd tegen dit systeem, dat moet dan ook clubbreed zijn. Het is echter wel belangrijk dat het goed wordt gebruikt; het kost namelijk uren tijd om het te uploaden, bekijken en er iets mee te doen richting je team. Voor een kampioensduel kan het bijvoorbeeld wel heel erg leuk zijn.”