Voorzitter Ton Hagens opent seizoen 2014-2015

26 augustus 2014

Beste leden van RKsv Wittenhorst,

Trots is het woord dat het beste past bij de ontwikkeling van onze vereniging. Samen zijn we de vereniging, en het is bijzonder om vast te stellen dat onze vereniging wordt geroemd om haar vitaliteit, open karakter en vernieuwing en wordt betiteld als een parel die klaar is voor haar toekomst! Mooie complimenten van vertegenwoordigers van de Tweede Kamer, KNVB en NOC*NSF.

Wittenhorst heeft wederom een mooi seizoen achter de rug, mede mogelijk gemaakt door de inzet van vele vrijwilligers!

Sportief was er succes, Wittenhorst 1 wist zich keurig te handhaven in de 1e klasse en Wittenhorst 2 en 3 speelden zeer verdienstelijk in de nacompetitie voor promotie. Ook het vrouwen-  en meidenvoetbal ontwikkelde zich goed en is een wezenlijk onderdeel van onze vereniging geworden. Bijzonder is de prestatie van de E2, zij werden districtskampioen Zuid II. Daarnaast werd er voor het eerste jaar een geslaagde editie van de Limgroup Cup georganiseerd, een initiatief vanuit Wittenhorst om met Venray, Deurne en Gemert talentvolle voetballers tegen elkaar te laten spelen.

Naast sportief succes waren er ook andere belangrijke ontwikkelingen. De komst van vele nieuwe vrijwilligers die, samen met de huidige vrijwilligers, invulling geven aan onze strategie “professionaliseren met behoud van cultuur!”. De pilot m.b.t. privatisering onderhoud velden, waarbij Wittenhorst zelf de regie voert. De oprichting van de businessclub, een mooie stap in de verbinding met het bedrijfsleven in Horst en omstreken.

Een vitale en krachtige vereniging als Wittenhorst kan haar vleugels uitslaan en in die hoedanigheid zoeken we dan ook de verbinding en samenwerking met andere verenigingen en partijen in het gebied Kasteelsche Bossen. Doel is het ontwikkelen van een sportzone, “Het Papendal van het zuiden”, een droom of realiteit? Feit is dat alle grote sportverenigingen (hockey, tennis en volleybal), de scholengemeenschap Dendron en diverse commerciële partijen enthousiast gereageerd hebben op dit initiatief en graag een bijdrage willen leveren om te komen tot een sportzone met als doel:

• De Kasteelse Bossen uit te laten groeien tot een plek die enerzijds de potentie heeft om een regionale sportzone van betekenis te zijn en anderzijds een bijdrage levert aan het woon- en verblijfgenot voor Horst aan de Maas en haar bezoekers.
  • De Kasteelse Bossen met een diversiteit aan sportactiviteiten in georganiseerde en niet georganiseerde vorm uit laten groeien tot een sportcentrum van regionale en/of landelijke betekenis.
  • Creëren van een duidelijke eigen identiteit waardoor er een krachtige profilering ontstaat die een sterke verenigingszin stimuleert.
  • Voorbereid zijn op de toekomst en inspelend op de maatschappelijke uitdagingen van de aankomende decennia zoals vergrijzing, krimp, toenemende zorgkosten, gezondheid, druk op vrijwilligers, hogere eisen die gesteld worden aan verenigingen, terugtrekkende overheid en nieuwe creatieve verdienmodellen.

Kortom, voor ons ligt een mooie uitdaging die we graag aan gaan. Droom of realiteit, de derby Horst-Venray was een droom en is nu realiteit, de sportzone is een droom en …… laten we het samen invullen.

Voor het nieuwe seizoen wens ik iedereen veel spelplezier en laten we er samen voor zorgen dat Wittenhorst een vereniging is waar we trots op mogen zijn.

Namens het hoofdbestuur RKsv Wittenhorst,

Ton Hagens, voorzitter.