Vrijwillige(r) Vraag(t) Rubriek: Eugenie Dings

5 oktober 2022

Periodiek nomineert een van onze vrijwilligers een andere vrijwilliger uit onze vereniging. In deel zes van onze rubriek: de 'Vrijwillge(r) Vraag(t) Rubriek' staat Eugenie Dings centraal. Zij werd genomineerd door Hans Vervoort. Nu is het dus de beurt aan Eugenie om te vertellen over haar rol als vrijwilliger: waarom is zij ooit gestart bij Wittenhorst? En naar welke 'concurrent' maakte zij een tijdelijke overstap in 2020 tot afgelopen zomer?

Warming-up

• Naam: Eugenie Dings
  • Leeftijd: 56 jaar
  • Vrijwilligersfunctie(s): leidster Dames 1 sinds dit seizoen
  • Actief als vrijwilliger sinds: 2015 (in diverse functies bij jeugdteams; leidster, hulptrainer, grensrechter). Van 2020 tot de zomer van 2022 was ik gedetacheerd bij  Sparta’18 in Sevenum in de samenwerking voor het meidenvoetbal.
  • Hans Vervoort (invuller van de vorige rubriek) wil graag het volgende van jou weten: ‘Eugenie, wat neem je mee uit je tijd bij Sparta’18 naar Wittenhorst?’: Allereerst bewondering voor een prachtige meiden- en vrouwenvoetbalorganisatie die er in Sevenum is. Een breed kader en een eigen bestuursfunctie op dit vlak is uniek. Maar tegelijkertijd toch ook de realiteit dat je als de 2 grootste voetbalverenigingen hier in de regio elkaar hard nodig hebt om aanwas te krijgen en speelsters te behouden voor plezier in voetbal op hun niveau.

1. Wat houdt jouw vrijwilligersfunctie precies in?

Alle praktische zaken regelen voor het team; kleding-, rij- en wasschema’s. Maar ook het centrale aanspreekpunt zijn voor Wittenhorst bij het verzetten van wedstrijden en administratieve vragen.

2. Waarom ben je gestart als vrijwilliger?

Omdat ik simpelweg van mening ben dat als we onze kinderen willen laten voetballen we zelf ook onze handen uit de mouwen moeten steken.  Ik heb geen verstand van voetbal, maar wel van mensen is mijn credo. Dus iets organiseren en regelen ligt mij wel.

3. Wat levert vrijwilliger zijn van RKsv Wittenhorst jou op?

Dat ik  me als import-Horstenaar erg thuis voel bij Wittenhorst. Je leert makkelijk veel mensen kennen en merkt dat als jij goed doet, je ook goed ontmoet.  Bijkomend voordeel is dat ik zo ook dichter betrokken blijf bij het team van mijn dochter en als ambassadeur voor het vrouwenvoetbal de organisatie kietel.

4. Hoe zou jij RKsv Wittenhorst in drie woorden omschrijven?

Ambitieus, warm nest, sterke verbondenheid.

5. Zijn er zaken die jij als vrijwilliger graag anders zou zien?

Meer aandacht voor vrouwen- en meidenvoetbal. Zelfs in het bestuur zijn er mensen die niet weten dat er in de samenwerking met Sparta twee meidenteams zijn die ook de naam Wittenhorst dragen.

6. Wat is het mooiste moment dat jij als vrijwilliger hebt meegemaakt?

Dat is het Guus Janssen voetbaltoernooi van dit jaar. Na de indrukwekkende stille tocht voor Guus hebben de jongens van VC Noeïts Gezeik laten zien wat verbondenheid is.

7. Wat doe je in het dagelijks leven?

Ik heb samen met mijn man een internationaal adviesbureau in de glastuinbouw. Dus ik help ondernemers met het maken van keuzes om het maximale uit hun bedrijfsvoering te halen.

8. Waar houd jij je, naast je rol als vrijwilliger, graag mee bezig in je vrije tijd?

Wandelen met onze twee herdershonden, een grote tuin onderhouden en een goed boek lezen.

9. Wat weten heel weinig mensen over jou, maar wil je best met ze delen?

Dat ik in Lottum woon en dat dit heel goed bevalt.

10. Eugenie, aan wie leg jij de volgende reeks met vragen voor?

Mario Spreeuwenberg.

Onderdeel van de 'Vrijwillige(r) Vraag(t) Rubriek is dat, naast het nomineren van de volgende vrijwilliger, er ook een nieuwe vraag toegevoegd wordt aan de rubriek. Daarmee krijgt de vrijwilliger 'vrijwillig' de mogelijkheid om het elftal met vragen compleet te maken en letterlijk zelf een collega-vrijwilliger een vraag naar keuze te laten beantwoorden.

11. Eugenie, welke bonusvraag zou jij graag voorleggen aan Mario Spreeuwenberg?

Mario, jij bent volgens mij al 30 jaar vrijwilliger bij diverse verenigingen. Wat moet Wittenhorst gaan doen om meer vrijwilligers zoals jou actief te krijgen?