Wittenhorst krijgt te weinig bij UDI '19

3 december 2023

Ondanks prima veldspel en enkele goede kansen is het Wittenhorst 1 niet gelukt om op bezoek bij kampioenskandidaat UDI '19 een resultaat te boeken. Waar de oranjehemden een punt verdienden, won de thuisploeg deze spannende wedstrijd met 1-0.

Scherp

Direct vanaf de start was zichtbaar dat de donderspeech van coach Van der Coelen na afloop van de wedstrijd tegen EVV (0-4) zijn werking had gedaan. De hoofdtrainer, die afgelopen week bekendmaakte na dit seizoen op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging, zal tevreden zijn geweest over het spel van zijn ploeg. De thuisploeg, vorig seizoen nog actief in de 3e divisie, had de handen vol aan de Horstenaren. De bezoekers speelden wat compacter en zochten met snelle uitvallen en ballen achter de verdediging het doel op. Enkele keren leverde dit gevaar op, maar grote kansen wisten beide ploegen in de openingsfase echter niet te creëren. Domper was de vroege uitvalbeurt van Meijers.

Voorzet

Vlak voor het half uur viel de onnodige treffer voor de gastheren. Een ogenschijnlijk ongevaarlijke voorzet zeilde over de verdediging heen, waar Van Rens verwachtte dat de bal zou worden weggekopt. De doelman kon niet op tijd reageren en het boogballetje verdween in het doel: 1-0. Opnieuw beloonden de oranjehemden zichzelf met goed veldspel niet met een voorsprong.

Strafschop

Enkele minuten later werd de doorgebroken Jeroen Verkennis neergehaald. Vlak voor de zestienmeter werd de spits onreglementair gestuit, waarna zijn tegenstander met een gele kaart niet ontevreden zal zijn geweest. De daaropvolgende vrije trap van Joost van Rensch kon niet voor gevaar stichten. Opnieuw enkele minuten later kregen de Horstenaren een opgelegde kans om de verdiende gelijkmaker op het scorebord te zetten, maar een strafschop van Verkennis werd vakkundig gestopt door de Udense doelbewaker. Vervolgens werd het aan beide kanten nog één keer gevaarlijk voor het doel, maar er vielen geen treffers meer.

Initiatief

Tien minuten na rust werd de aanvallend spelende Nick Driessen gevaarlijk voor het Brabantse doel, maar vanuit kansrijke positie hield hij de bal nét te lang in bezit, waardoor hij onschadelijk kon worden gemaakt. Vlak voor het uur kwamen de counterende gastheren er gevaarlijk uit, maar een schot ging net naast. Het spelbeeld in de tweede helft liet een Wittenhorst zien met initiatief aan de bal en drang naar voren, waar de Brabanders juist meer compact stonden en op de counter speelden. Deze speelwijze zorgde twintig minuten voor tijd bijna voor een verdubbeling van de score, maar voor het doel van Van Rens miste iedereen de bal.

Enorme kans

In het laatste kwartier kregen de Horstenaren nog één grote kans. Uit een standaardsituatie kwam de bal uiteindelijk voor de voeten van invaller Heijnen, wiens inzet van dichtbij knap werd gepareerd door de uitstekend keepende Job Schuurman. In de laatste minuten gooide Wittenhorst er een alles-of-niets slotoffensief uit, waarbij de ingepompte ballen nét niet goed vielen of de druk resulteerde in een redding van de doelman. Enkele gevaarlijke uitbraken van Udi werden overigens door goed verdedigend werk onschadelijk gemaakt.

Het offensief mocht helaas niet baten, met als gevolg een onnodige nederlaag. Een puntje was gezien de kansen en het spelbeeld meer dan verdiend geweest. Wittenhorst staat na veertien wedstrijden op een elfde plaats, aan de ene kant slechts vijf punten verwijderd van de nummer zes, aan de andere kant slechts één puntje meer dan Orion, dat voorlaatste staat. Volgende week wacht de derby van Noord-Limburg: Wittenhorst - Venray. Beide ploegen ontlopen elkaar nauwelijks op de ranglijst: 15 om 17 punten.

Wittenhorst 1:

Roel van Rens, Ruud Meijers (17. Luc van Kuijck), Dion van Horne, Ruben Peulen; Koen Jenniskens, Mats van Biljouw (64. Daan Verlijsdonk), Tom Driessen (84. Tom Spreeuwenberg), Jeffrey Rijkers; Joost van Rensch (64. Willem Heijnen), Nick Driessen, Jeroen Verkennis.