Wittenhorst tweede na overwinning op Venlosche Boys

12 mei 2022

Voorafgaand aan deze doordeweekse speelronde waren alle ingrediënten aanwezig voor een spannende voetbalavond. De complete top-zes in de 1e klasse speelde namelijk tegen elkaar. sv Venray kon op bezoek bij concurrent Chevremont de titel pakken, Geldrop speelde thuis tegen Deurne en Venlosche Boys ontving Wittenhorst. De heenwedstrijd in maart werd terecht met 1-2 in het voordeel beslist van de Venlonaren, waardoor de oranjehemden nog een appeltje hadden te schillen met de gastheren.

Trainer Sjoerd van der Coelen speelde met de volgende opstelling:

Ravi Arts, Dion van Horne, Bart Zanders, Ruud Meijers; Joep Beurskens, Tom Driessen, Sven van Ooijen, Jeffrey Cuppen (Bono Wijnhoven); Nick Driessen (Dirk Scheres), Joost van Rensch (Jelle Janssen), Niek van der Sterren.

De wedstrijd, die op het Venlose kunstgras werd gespeeld, kende een tam begin. Beide ploegen keken de kat uit de boom en loerden op elkaars fouten. De Horstenaren hadden een licht veldoverwicht en hadden de wedstrijd tamelijk onder controle. De thuisploeg was te slordig in de passing om de Horster verdediging onder druk te zetten. In de eerste twintig minuten creëerden de bezoekers twee kansjes via spits Niek van der Sterren: de eerste was een schot recht op de keeper, bij de tweede kans kwam hij, na goed doorkoppen, een teenlengte tekort om keeper Stienen in de problemen te brengen.

Vervolgens namen de Venlonaren meer het heft in handen en rond het half uur moest keeper Ravi Arts twee keer attent reageren op inzetten van de thuisploeg. In deze fase hield hij zijn ploeg keurig op de been. De laatste kans van de eerste helft was wederom voor Van der Sterren; een laag schot in de hoek was niet hard genoeg om gevaar te stichten. Beide ploegen zochten de kleedkamer op, wetende dat ze uit een ander vaatje moesten tappen om aanspraak te maken op de winst.

Na rust bracht trainer Van der Coelen met Bono Wijnhoven vers bloed in de ploeg. Het eerste kwartier verliep, net als de eerste helft, zonder grote kansen. Tot de 63e minuut: op randje zestien ontving middenvelder Joep Beurskens de bal. Hij legde aan en schoot het leer beheerst in de linker benedenhoek. Een orkaan van vreugde golfde over het veld en in de Horster dug-out.

Vervolgens realiseerde de thuisploeg zich, onder leiding van trainer Joeri Janssen, dat er maar een remedie was: initiatief nemen en aanvallen. Ze werden dreigender, maar Wittenhorst streed zichtbaar als een team en verdedigde sterk. Pas in de laatste tien minuten creëerden de Venlonaren grotere kansen. Keeper Arts tikte een bal knap uit de bovenhoek, een kopbal uit een vrije trap ging naast en in de laatste minuut van de officiële speeltijd spatte een afstandsschot uiteen op de lat.

In de extra tijd, die maar liefst zes minuten duurde, was de grootste kans voor Wittenhorst. Uit een counter kwam de bal in de zestien uiteindelijk voor de voeten van Bono Wijnhoven, die de bal niet onder controle wist te krijgen en daardoor vanuit kansrijke positie de beslissing vergat te maken. Een minuutje later floot de goed leidende scheidsrechter voor het einde. Wittenhorst wint met 0-1 bij Venlosche Boys en klimt hierdoor naar de tweede plaats in de 1e klasse. Opnieuw chapeau.

sv Venray wist de kampioenswedstrijd op bezoek bij Chevremont met overtuigende cijfers te winnen: 1-4. Via deze weg willen we hen dan ook feliciteren met het verdiende kampioenschap!

De stand in de top-zeven van de 1e klasse D:

1. sv Venray                           22 - 54
  2. Wittenhorst                      22 - 41