Het ontstaan van RKsv Wittenhorst (7)

14 april 2021

Na het sombere eind van vorig deel, waarin Wittenhorst in 1964 degradeerde naar de derde klasse, kijken we nu naar het bijzondere jaar van 1966.

Na de successen die tussen 1947 en 1953 behaald werden en het spelen in de tweede klasse tot 1964, leek er een neerwaartse spiraal te zijn ingezet. Het seizoen van 1965 ging geruisloos voorbij voor Wittenhorst met een 6e plaats. In 1966 had de club in potentie een goed elftal, met o.a. de teruggekeerde Jan Schatorjé, jonge doelman Ed Derix, goaltjesdief Ton van Elst, Lei Versteegen, Thei Lemmen en Jan van de Sterren.

Dit jaar werd Wittenhorst glansrijk kampioen en waren er gedenkwaardige wedstrijden. Denk aan de spijkerharde wedstrijd tegen Stormvogels (4-1 winst), de memorabele wedstrijd tegen VOS (3-0 winst) en de wedstrijd tegen Vitesse Gennep (4-2 winst) waarmee de promotie werd veiliggesteld. Het jaar ’66 zal voor altijd een bijzonder jaar zijn in de historie van Wittenhorst.

De volgende keer kijken we naar de seizoenen die eind jaren ’60 en begin jaren ’70 werden gespeeld. Wordt vervolgd!