Het standenbord en de vrijwilliger

22 augustus 2014

Een standenbord is een bord voor het weergeven van competitiestanden. Standenborden zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit de kantines van sportverenigingen. Het is tenslotte belangrijk om in één oogopslag een goed en duidelijk overzicht van de stand in de competitie te zien. In deze tijd zijn er natuurlijk veel mogelijkheden om standen weer te geven, zowel digitaal als in fysieke vorm.

Wittenhorst heeft ook een standenbord in de kantine, duidelijk gepositioneerd in fysieke vorm. Het standenbord in de huidige vorm is meer dan 30 jaar oud en nog altijd een pronkstuk in de kantine. Vele gasten zien telkens weer het bijzonder standenbord dat uniek is in zijn vorm. Het standenbord bestaat namelijk uit 14 voetbalpoppetjes elk geverfd in de clubkleuren en dat maakt het zo bijzonder. Dus niet een gevirtualiseerd super modern systeem, maar authentieke voetbalpoppetjes die telkens handmatig verplaatst moeten worden naar de actuele stand.

Elk jaar, nadat de nieuwe competitie-indeling bekend is, worden de voetbalpoppetjes voorzien van de nieuwe clubkleuren. In dit nieuwe seizoen betekent dit dat er wederom een 7-tal moeten worden geverfd, dit zijn; Bekkerveld, EHC/Heuts, Geldrop, NWC, RKSV Minor, SV Venray en Wilhelmina ’08.

De man achter het standenbord is niemand minder dan Jeu van der Sterren, al jaren vrijwilliger van Wittenhorst in diverse rollen. Niet alleen Jeu maar de hele familie van der Sterren is al vele jaren betrokken bij Wittenhorst, maar met name Jeu en zijn vrouw Mia hebben besloten om het een klein beetje rustiger aan te doen gezien de respectabele leeftijd van 78 jaar. “Maar de voetbalpoppetjes nemen ze mij niet af” zegt Jeu direct er bij. Jeu voorziet de voetbalpoppetjes elk seizoen van de nieuwe clubkleuren met de grootste zorg en toewijding.

Op de vraag waar deze passie vandaan komt zegt Jeu; “Vroeger was ik schilder en heb ik als zodanig ook veel bij Wittenhorst gedaan, nu het met de fysieke gesteldheid wat minder is kan ik op deze wijze toch nog een bijdrage leveren aan de vereniging”. De blik in zijn ogen spreekt voor zich, een Wittenhorstman in hart en nieren die trots is om zijn vrijwilligersschap.

En dan natuurlijk de ultieme vraag; Jeu welk voetbalpoppetje heb je dit jaar met de grootste zorg voorzien van de nieuwe clubkleuren. Het antwoord komt direct; “Venray natuurlijk, dat is toch wel heel duidelijk! Het is toch prachtig dat Wittenhorst na 19 jaar weer tegen Venray kan voetballen.”