Richard Kleuskens blikt terug op start Onder-23

18 januari 2023

Wittenhorst startte afgelopen zomer met een Onder-23-elftal. Met het kampioenschap in Divisie 4 beleefde het team een uitstekende start. Trainer Richard Kleuskens blikt in dit artikel terug op het begin én vooruit naar de tweede seizoenshelft in Divisie 3, die afgelopen zaterdag startte met een nipte nederlaag (0-1) tegen UDI’19.

“Als je kijkt naar de resultaten, was het een succesvolle eerste seizoenhelft”, kijkt Richard terug op de eerste seizoenshelft. “We zijn uiteindelijk kampioen geworden, dat was een doelstelling die het team zichzelf heeft gesteld. Wat voor de club echter óók belangrijk is, is de individuele ontwikkeling van de spelers. Dat is namelijk de achterliggende gedachte van de Onder-23. Het is een opleidings- en talententeam, van waaruit spelers de stap naar Wittenhorst 1 kunnen maken. Dat zal niet iedere speler lukken, maar als je terugkijkt op de eerste seizoenshelft zijn er een aantal jongens die zich goed hebben ontwikkeld, vaak meetrainen bij het eerste elftal en daar ook minuten maken. Natuurlijk draait het eerste elftal op dit moment heel erg goed; dat maakt het voor sommige jongens momenteel wel lastiger om hun plek te vinden.” Toch snijdt het mes aan twee kanten. Jonge spelers die bij het eerste elftal zitten en daar niet genoeg minuten kunnen maken, kunnen hun duels bij de Onder-23 spelen. “Daar is Tom Spreeuwenberg een mooi voorbeeld van. Hij heeft bij ons meer dan twintig doelpunten gemaakt.”

Juist voor die individuele ontwikkeling is het belangrijk dat de Onder-23 is gepromoveerd, beaamt Richard ook. “In Divisie 3 gaan we veel meer weerstand krijgen. Dat is belangrijk voor de ontwikkeling. Je wordt, met alle respect, als voetballer niet beter als je een duel met 12-0 wint (zoals in het voorlaatste duel in Divisie 4 gebeurde). We gaan nu tegen gerenommeerdere verenigingen spelen, waarvan de eerste elftallen in de Vierde Divisie spelen. Dan mag je meer weerstand verwachten. Nu speelden we tegen teams waarvan het eerste elftal in de eerste of tweede klasse speelde. Omdat het Onder-23 team nieuw was, moesten we onderaan beginnen. Het is voor nu koffiedik kijken waar we kunnen eindigen. Na ongeveer drie duels hebben we veel meer een idee of we mee kunnen draaien in de middenmoot of het aanpoten wordt. Het is hoe dan ook belangrijk dat we ons op Divisie 3-niveau handhaven.”

Op basis van de eerste indrukken stelt Richard dat het inderdaad een goede keuze is geweest om een Onder-23-team te starten. “Jongens hebben vanuit de Onder-19 nog vier seizoenen de tijd om door te rijpen en ervaring op te doen. Door de KNVB is er ook veel onderzoek gedaan, waarna deze competitievorm uiteindelijk is geïntroduceerd. We merken dat de drempel voor jongens vanuit de Onder-19 om bij de Onder-23 mee te doen, laag is.” Toch is er ook één klein nadeel aan het starten van de Onder-23. Het prestatieve tweede elftal is daarmee immers verdwenen. “Dat is inderdaad een uitdaging, want je krijgt te  maken met jongens die uit de Onder-23 uit gaan stromen. Hoe ga je spelers die niet direct bij het eerste elftal aan kunnen sluiten een goed niveau bieden? Dat is even aftasten. Het heeft natuurlijk ook te maken met hun eigen ambities, dat zijn gesprekken die we met hen voeren. We zijn erover na aan het denken of we weer een prestatief tweede elftal op kunnen zetten. De eerste oriënterende gesprekken hierover hebben onlangs plaatsgevonden tussen enkele leden van de Technische Commissie en een afvaardiging van spelers van Wittenhorst 2."

Aangezien Richard zich volgend seizoen meer gaat richten op zijn functie als technisch coördinator voor de boven- en middenbouw, werd er in de afgelopen tijd een nieuwe trainer voor de Onder-23 gezocht. In de persoon van Leon Theuws is deze inmiddels gevonden. Zie dit artikel voor het overzicht van de trainers van de prestatieve elftallen in seizoen 2023-2024.