Sjoerd van der Coelen genomineerd voor Trainer van het Jaar

28 april 2023

De nominaties VVON Awards seizoen 2022/’23 zijn bekend. Net zoals afgelopen jaar wordt de prijs voor trainer van het jaar uitgereikt aan de ‘beste zes amateurtrainers’ (één in elk district). Onze trainer Sjoerd van der Coelen, hoofdtrainer bij Wittenhorst 1, is genomineerd voor Trainer van het Jaar 2023 voor district Zuid 2. Sjoerd is samen met Camiel Jager  van AWC Wijchen, Niels van Casteren van Blauw Geel38 (Veghel) en Harrie Gommans (Veldhoven) van vv UNA.

Om in aanmerking te komen voor een award dien je werkzaam te zijn als hoofdtrainer in het amateurvoetbal op UEFA A niveau (dus 1e klasse of hoger). Daarnaast wordt er gekeken naar bijvoorbeeld hoeveel eigen jeugdspelers spelen in het eerste elftal en hoeveel jeugdspelers hebben onder deze coach hun debuut gemaakt. Maar ook de juiste balans tussen aanvallend en verdedigend voetbal en speelwijze wordt meegenomen. Ook kijkt de organisatie zelfs naar de bijdrage aan het amateurvoetbal en de eigen jeugdopleiding van trainers bij hun nominatie voor trainer van het jaar.

Toelichting op zijn nominatie voor trainer van het jaar

Vanaf het seizoen 2021-2022 is Sjoerd gestart als hoofdtrainer bij Wittenhorst. Samen met zijn assistent-trainer Davy Beerens hanteren ze een aantrekkelijke speelwijze. Bij zijn komst zijn diverse ervaren krachten gestopt en is hij gestart met een heel jeugdig team, vanaf het eerste moment is er intensief gewerkt en heeft de groep de speelwijze en manier van werken omarmt. Geen alledaagse speelwijze, maar wel een waarin spelers continue worden uitgedaagd om zelf keuzes te maken. Keuzes die effect hebben op elkaar en op de tegenstander, dit vraagt veel van zijn spelers in de communicatie en omgang met elkaar. Een hoge intensiteit wordt gevraagd op trainingen waardoor de koppeling naar de wedstrijd makkelijker gemaakt kan worden. Je speelt zoals je traint is absoluut iets wat past bij zijn werkwijze. Leeftijd maakt voor hem niet uit, hij kijkt vooral naar kwaliteit van spelers. Er zijn diverse jeugdspelers ingestroomd en in beide seizoenen hebben zelfs jeugdspelers zich ontwikkeld tot basisspelers. Aandacht voor de mens is altijd het vertrekpunt en vandaaruit creëert hij een onvoorwaardelijke wil bij spelers om zichzelf continue te verbeteren. Het team vormt altijd de basis en elk individu wordt continue uitgedaagd tijdens trainingen en door het werken met wedstrijdbeelden. Daarnaast is er ook veel ruimte voor ontspanning en humor. Bij alle clubs waar hij gewerkt heeft is er altijd een duidelijke speelwijze zichtbaar geweest. Tevens wil hij ook iets achterlaten bij de clubs dus deelt hij zijn kennis en werkwijze met jeugdtrainers en levert een positieve bijdrage aan de jeugdopleiding.

Stemmen op Trainer van het Jaar

Van 5 tot 10 mei (12.00 uur) kunnen leden van VVON stemmen op genomineerde kandidaten. Op vrijdag 12 mei worden de zes trainers (1 per district) bekend gemaakt welke zijn verkozen tot ‘beste trainer amateurvoetbal’ in het desbetreffende district.

Sjoerd is met zijn team nog druk bezig met de voorbereiding voor de kampioenswedstrijd van aankomend weekend. Jij komt zondag toch ook ons eerste elftal aanmoedigen?