Theuws: "Ontwikkelen mooiste onderdeel van mijn vak"

17 augustus 2023

In het nieuwe seizoen verwelkomen wij een nieuwe trainer voor ons hoogste opleidingsteam Wittenhorst O23. Leon Theuws (55) is onlangs met zijn team begonnen aan deze nieuwe uitdaging.

Leon is geboren en getogen in Blerick en woont daar ook met zijn vrouw en drie kinderen. Zijn twee zoons voetballen bij sv Blerick en zijn dochter hockeyt. In het dagelijks leven is hij werkzaam als inkoper bij Helichem. Al vanaf zijn zevende voetbalde Theuws in Blerick en hier doorliep hij alle jeugdelftallen, waarna hij jaren in het eerste elftal speelde. Na het kampioenschap in de 2e klasse en promotie naar de 1e klasse, besloot hij om het nóg een trapje hoger te proberen bij destijds hoofdklasser sv Panningen. Hierna volgde nog één jaar voetbal in Duitsland, waarna hij nog enkele jaren bij 'zijn' SVB voetbalde.

Rond zijn 40e levensjaar besloot hij dat hij toch in het voetbalwereldje betrokken wilde blijven en hij besloot het trainersvak in te gaan. Hij behaalde zowel UEFA-C als UEFA-B en begon als hoofdtrainer van het eerste elftal in zijn woonplaats. Hierna volgde een periode van drie jaar als hoofdtrainer van FCV Venlo, waarna hij besloot als hoofd jeugdopleiding terug te keren in Blerick. In die hoedanigheid had hij al regelmatig contact met Richard Kleuskens, Technisch Coördinator Boven-en Middenbouw.. Leon: "Ik heb Wittenhorst in mijn tijd als hoofd jeugdopleiding van sv Blerick gevolgd. De club is wat dat betreft een voorbeeld voor mij geweest hoe je te werk gaat in de jeugd. Een duidelijke speelwijze met daarbij een gezonde ambitie om op een zo hoog mogelijk niveau te spelen."

Op de vraag waarom hij besluit om de trainershandschoen weer op te pakken bij Wittenhorst, antwoordt hij als volgt: "Ik vind Wittenhorst een ambitieuze club. Een club met een duidelijke visie en speelwijze met een doorgaande lijn. Ik heb geen ambitie meer om hoofdtrainer te zijn van een eerste elftal, hier moet je iedere wedstrijd winnen en daar draait het om. Het opleiden ligt mij beter: het werken met talenten, hen beter maken en proberen klaar te stomen voor de stap naar het eerste elftal. Ontwikkelen, dat vind ik het mooiste onderdeel van het trainersvak", aldus Theuws.

Ondanks het feit dat hij pas twee weken bezig is als trainer binnen de opleiding, heeft hij al een aardig beeld kunnen schetsen van de vereniging en zijn team: "Vorig seizoen is het eerste elftal natuurlijk kampioen geworden en de O23 wist het kampioenschap voor de winter te behalen en daarmee promotie naar Divisie 3. Dit hogere niveau zorgt voor de nodige uitdagingen, maar met de O23 willen we bovenin mee gaan doen in de competitie. De samenwerking met de trainersstaf van het eerste elftal verloopt voorspoedig. We hebben onderling overleg en de communicatie is goed. Het is nog moeilijk om concrete doelstellingen aan dit seizoen te koppelen, met name omdat de spelersgroep nog niet compleet is. Dat de groep veel kwaliteit bezit, daar bestaat geen twijfel over. Mijn persoonlijke doelstellingen voor dit seizoen zijn gericht op ontwikkelen: opleiden, spelers beter maken en het creëren van een echte teamsfeer. Dat laatste is een voorwaarde om samen tot succes te komen. Van daaruit gaan spelers groeien. Hopelijk kunnen we op termijn dan ook weer enkele spelers afgeven bij het eerste elftal", vertelt Leon.

Theuws staat er aankomend seizoen zeker niet alleen voor. Net als vorig seizoen is Niels van de Hee assistent-trainer van de O23. Hij behaalde afgelopen seizoen zijn UEFA-C. Daarnaast is René Hoogers toegevoegd aan de staf. Hij is de afgelopen seizoenen hoofdtrainer geweest van Kronenberg en gaat in het kader van zijn UEFA-B stage lopen bij ons hoogste opleidingsteam. Daarnaast zijn ook aankomend seizoen John van Mil (elftalleider), Giel van Mil (assistent-scheidsrechter) en John Rubie (verzorger) verbonden aan de O23.