Uitgelicht: Activiteitencommissie jeugd

21 april 2023

Natuurlijk: Wittenhorst is in de basis een voetbalvereniging. Maar Wittenhorst is meer dan voetbal. Veel meer zelfs. Zo zijn er twee activiteitencommissies die zich jaarlijks bezighouden met het organiseren van veel (terugkerende) activiteiten: de activiteitencommissie Jeugd en de activiteitencommissie Senioren. In dit artikel vertelt Huub Jacobs meer over eerstgenoemde commissie.

Wanneer een jeugdactiviteit geslaagd is? Huub Jacobs hoeft er niet heel lang over na te denken. “Als er veel jeugdleden, leiders en eventueel ouders aan mee hebben gedaan en zij na afloop tevreden naar huis toe gaan.” Daarmee is een belangrijk woord indirect gevallen: betrokkenheid. De activiteitencommissie doet zijn best om zaken te organiseren en ontvangt vaak voldoening in de vorm van betrokkenheid. Daarin schuilt ook een uitdaging: “We zijn vaak afhankelijk van de gedrevenheid van leiders en trainers richting de spelers. Het is dan ook belangrijk dat zij onze spelers motiveren om deel te nemen aan de activiteiten. Ook van communicatie zijn we natuurlijk afhankelijk, net zoals het vinden van voldoende begeleiders. Maar dat lukt gelukkig vaak wel”, vertelt Huub.

Voorbeelden van activiteiten die de commissie organiseert, zijn de Sinterklaasavond, Pietentraining, Berkeldag, Dartsavond, Vossenjacht, Schaatsmiddag en het openings- en slotweekend voor de jeugd. “Bepaalde zaken waar we trots op zijn, zijn het feit dat bijvoorbeeld Dominique Janssen en Dirk Marcellis eens voor mystery guest speelden tijdens de Sinterklaasviering. De Berkeldag (met genoeg anekdotes voor een boek) vindt inmiddels al meer dan veertig jaar plaats, ook dat is erg mooi. Dat geldt natuurlijk ook voor alle vrijwilligers en de vele jeugdspelers die mee hebben gedaan tijdens onze activiteiten.”

Er zit veel verschil tussen het aantal jaren dat de leden van de commissie Jeugdactiviteiten daar nu inzitten. Sommige maken er pas een aantal jaren deel van uit, anderen al vele, vele jaren. Huub benadrukt dan ook dat de commissie openstaat voor nieuwe initiatieven en mensen die het leuk vinden om bij te dragen aan een heel belangrijk aspect voor onze jeugdleden: het organiseren van activiteiten en zorgen voor betrokkenheid zodat veel jeugdleden naar deze activiteiten komen. De commissie zoekt dan ook actief naar leden die iets bij willen dragen in deze commissie. Iets voor jou? Laat het dan weten via activiteitenjeugd@rksv-wittenhorst.nl.