Vrijwilligerscommissie zet nieuwe stappen

13 oktober 2022

In januari van dit jaar werd in een artikel aangekondigd dat er een wisseling van de wacht plaats had plaatsgevonden binnen de vrijwilligerscommissie. Deze commissie bestaat inmiddels uit Lizet Seuren, Henk Coppus, Arjan Classens en Danny van den Berghe. Renate Burgers en Dennis Stiphout behoorden tot voor kort ook tot deze commissie, maar hebben, vanwege hun drukke agenda en andere werkzaamheden binnen de club, besloten een stapje terug te doen. Arjan is in de loop van het afgelopen seizoen toegetreden tot de commissie.

Beleidsplan

De afgelopen periode is de commissie bezig geweest met het definitief maken van het Wittenhorst vrijwilligersbeleid (PDF). Onder andere tijdens een sessie met het bestuur zijn de puntjes op de i gezet. Dit beleidsplan is transparant en voor iedereen te lezen. Daarnaast is de commissie direct aan de slag gegaan met het in de praktijk brengen van enkele pijlers uit het beleidsplan. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

• Het persoonlijk bedanken van vrijwilligers die na het afgelopen seizoen afscheid hebben genomen bij de club. Met een bos rozen en een persoonlijke tekst werden zij bedankt voor bewezen diensten.
  • Het aanmeldformulier op de website is aangepast en toegankelijker gemaakt voor mogelijke nieuwe vrijwilligers. Bij interesse neemt de commissie binnen enkele weken contact op met deze personen om samen te kijken wat de mogelijkheden zijn qua vrijwilligerswerk binnen de club.
  • In het in het zonnetje zetten van jubilerende vrijwilligers. Tijdens de jaarlijkse vrijwilligersavond zal voortaan stil worden gestaan bij vrijwilligers die al meerdere jaren klaarstaan voor Wittenhorst en zullen ze een bijpassende attentie ontvangen van de club.

Fysieke zichtbaarheid

Verder wil de commissie niet alleen op de achtergrond en beleidsmatig bezig zijn. In het nieuwe seizoen zullen we ook fysiek meer vanuit onze rol zichtbaar zijn op het sportpark en bij andere evenementen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

• De Burgerschapsmarkt van het Dendron College om scholieren te werven die burgerschapsuren kunnen maken binnen Wittenhorst.
  • Binnenkort gaat de commissie weer aan de slag om een presentje samen te stellen voor de Dag van de Vrijwilliger in december.

Ook zal een gedeelte van de commissie dus ook fysiek regelmatig aanwezig zijn op het sportpark vanuit hun rol binnen de commissie. De commissie kan namelijk ook ondersteunend zijn aan vrijwilligers: kaderleden, coördinatoren en leden van andere commissies. De vrijwilligerscommissie kan een luisterend oor bieden en een signalerende functie hebben binnen de club: mochten er onduidelijkheden of ruis op de lijn zijn, kan de commissie dit proberen op te lossen door dit te signaleren bij de juiste mensen binnen de club of de juiste mensen met elkaar in contact te brengen. Daarnaast voeren we, indien gewenst, ook graag een gesprek met vrijwilligers om te proeven wat er leeft binnen de club en waar we nog stappen kunnen zetten.

Organogram

Ten slotte is de commissie ook drukdoende geweest om van iedere afdeling binnen de club (voetbaltechnische zaken, organisatorische zaken etc.) een organogram te maken waarin de functies en personen worden vermeld. Hiermee wordt ook in één klap duidelijk waar er nog (een) vacature(s) is of zijn en kan de commissie wellicht meedenken over de invulling van deze vacature. De vrijwilligerscommissie wordt niet verantwoordelijk voor het invullen hiervan, maar kan wel eventueel meedenken met de desbetreffende commissie.

De commissie is daarnaast ook zeer benaderbaar en staat open voor input en ideeën vanuit de vrijwilligers en leden. Dus bij ideeën over bijv. het verbeteren van de uitvoering van het vrijwilligersbeleid of over de invulling van bepaalde vacatures, kun je ons altijd aanspreken of mailen.

Mochten er nog vragen/opmerkingen zijn n.a.v. deze update, dan kun je ons bereiken via vrijwilligers@rksv-wittenhorst.nl. Mocht je interesse hebben in het toetreden tot de commissie of wellicht eerst laagdrempelig een vergadering bij willen wonen, dan kun je mailen naar Danny van den Berghe: dannyvdberghe@rksv-wittenhorst.nl.