EU verbiedt microplastics: Wittenhorst al voorbereid met kurk kunstgrasvelden

3 december 2023

De Europese Unie zet een grote stap vooruit in de milieubescherming door een verbod in te stellen op scrubbolletjes, rubberkorrels en andere opzettelijk toegevoegde microplastics. De Europese Commissie neemt deze beslissing om te voorkomen dat deze kleine deeltjes in onze natuurlijke omgeving belanden en potentiële schade toebrengen aan de gezondheid van mensen en dieren. Deze belangrijke verandering onderstreept de noodzaak van milieubewuste keuzes in alle sectoren, waaronder sportfaciliteiten.

Wittenhorst heeft deze noodzaak reeds twee jaar geleden erkend door vooruit te lopen op de wetgeving met het gebruik van kurk als vulmateriaal voor onze twee kunstgrasvelden. Door voor kurk te kiezen zorgen we ervoor dat onze leden kunnen blijven genieten van een veilige en verantwoorde speelomgeving. Kurk biedt vele voordelen: het is een natuurlijk product dat niet bijdraagt aan microplastic vervuiling, het is veiliger voor spelers en draagt bij aan een koelere speeltemperatuur tijdens warme dagen. Daarnaast kunnen we tijdens de winterdag blijven trainen en gaan wedstrijden vaker door. Iets waar niet altijd bij stilgestaan wordt.

Andere club krijgen nog 8 jaar de tijd om ook over te stappen, jouw club voldoet dus al volledig aan de komende EU-regelgeving. En hoewel onze velden nu uitblinken in milieuvriendelijkheid, blijft één ding onveranderd gezellig: de voetbalschoenen gevuld met kurkkorrels na een training - een klein, duurzaam souvenir van een dag op het veld.