Gezamenlijke reactie n.a.v. de uitzending van Zembla “Gevaarlijk Spel”.

6 oktober 2016

Logo_Horst_ad_Maas.jpg    Logo_Wittenhorst.png logo_sparta.png

De gemeente, RKSV Wittenhorst en Sparta ’18 hebben kennis genomen van de informatie over kunstgrasvelden in de uitzending van Zembla getiteld “Gevaarlijk Spel” d.d. woensdag 5 oktober jl. Beide voetbalverenigingen hebben kunstgrasvelden in gebruik.

In de uitzending gaat het erover dat voetballen op kunstgrasvelden met rubbergranulaat risico’s zou kunnen hebben voor de gezondheid. Op basis van deze informatie gaat de gemeente onderzoeken welk product gebruikt wordt bij de kunstgrasvelden van Wittenhorst en Sparta ‘18. Afhankelijk van het resultaat van het onderzoek bekijkt de gemeente in goed overleg met de verenigingen of er acties noodzakelijk zijn.

Voor de volledigheid en puur ter informatie het onderstaande:

Standpunt RIVM

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) doet onderzoek naar en adviseert overheden over een gezonde leefomgeving. Het RIVM stelde in 2006 dat van sporten op kunstgrasvelden geen gezondheidsrisico's te verwachten zijn. Dit is tot op heden het standpunt van RIVM.

Europees onderzoek

Het European Chemicals Agency doet momenteel in opdracht van de Europese Commissie onderzoek naar de samenstelling van de stoffen van rubbergranulaat en de effecten daarvan op de gezondheid. De resultaten worden rond februari 2017 verwacht.