Giel Spreuwenberg (JO12-1) vertrekt naar NEC Nijmegen!

21 april 2017

‘’Blij en trots’’. Dat waren de eerste woorden die Giel kon bedenken toen hem werd gevraagd naar zijn eerste reactie nadat hij vorige week hoorde dat zijn overgang naar NEC rond was. Giel is 11 jaar en momenteel nog keeper van onze JO12-1.

Vader Marc Spreuwenberg vertelde er het volgende over: ‘Na de winter is Giel uitgenodigd voor een testtraining. Na deze testtraining volgden nog twee testtrainingen en vervolgens nog een wedstrijd. Na afloop van deze cyclus is een positief eindoordeel geveld en nu krijgt Giel de kans om bij NEC te gaan voetballen’.

Van een toevallige keeper naar keeper van NEC Nijmegen

‘Ik ben begonnen met voetballen bij de Mini F’jes in Melderslo. Niemand wilde keepen, dus moesten we dit om de beurt doen.
Toen vond ik het zó leuk dat ik keeper ben gebleven. Nadat ik overstapte van de F3 naar de F1, ben ik daar een jaar gebleven. In de najaarscompetitie werden we ongeslagen kampioen en gingen we Hoofdklasse spelen, o.a. tegen Wittenhorst. In die tijd ben ik door VVV gescout. Na een jaar viel ik af en nu twee jaar geleden kwam ik in de E van Wittenhorst’.

Van Melderslo naar het grote Nijmegen

Het lijkt Giel een leuke uitdaging. Hij start aankomend jaar in de JO13-1, dat momenteel in de middenmoot staat in de 1e divisie, een flink niveau dus. Giel: ‘Drie keer per jaar worden er POP-gesprekken gehouden. Hierin wordt afgesproken wat verbeterpunten zijn en hoe de speler en trainer hier aan samen aan gaan werken. School staat voorop; doe je je best niet of presteer je niet, dan speel je op zaterdag ook niet’.

De week van Giel

Giel: ‘Pap gaat mij voortaan ’s ochtends naar Venray brengen, vanuit hier reis ik naar Nijmegen en moet ik nog een minuutje of acht fietsen om op school te komen. Ik ga naar het SSgN, een school die voor 90% uit leerlingen bestaat die bij NEC in de academie voetballen. De school ligt vlak bij het stadion’.

De lessen beginnen om 08.20 uur. In het eerste jaar wordt alles zo gepland dat hij in de reguliere lesuren de belangrijkste schoolvakken kan volgen. Iedere maandag, dinsdag, donderdag én vrijdagmiddag moet hij om 15.30 uur trainen, op zaterdag is de wedstrijd. De trainingen bestaan uit twee keeperstrainingen en twee teamtrainingen.
De woensdag is vrije training, dit houdt in dat een speler zelf mag kiezen wat hij doet om zichzelf te ontwikkelen. Giel: ‘Iedere dag zal ik rond half 7 thuis zijn en moet ik nog mijn huiswerk maken’.
Zijn vrienden zal hij nu meer moeten spreken over ‘De App’, hier is nu doordeweeks minder tijd voor.

Nog een speciaal bedankje

Marc: ‘Vanaf het eerste uur wordt Giel begeleidt door Maurice Bouten. Toen Giel in Melderslo speelde, was er geen echte keeperstraining. Nadat ik een keeperstraining van Maurice zag, raakten wij in contact en heeft Giel de eerste twee jaar iedere zondagochtend deelgenomen aan de keepersschool, zowel in de zomer als in de winter. Giel heeft de afgelopen jaren veel tijd gestoken om te bereiken waar hij nu staat, Maurice heeft hier een grote rol in gespeeld’.

Giel vindt het jammer dat hij Wittenhorst verlaat, maar zegt hij: ‘Als ik ga, dan ga ik ook om te slagen, ik wil profvoetballer worden’. Eén les heeft hij in Nijmegen alvast geleerd: Je N.E.K. zit ‘hier’, N.E.C. zit ‘hier’.

Giel is zeker niet de eerste jeugdspeler die vanuit Wittenhorst naar een profclub vertrekt. De afgelopen jaren is deze stap door verschillende jeugdspelers genomen, met wisselend succes. Wij wensen Giel ontzettend veel succes en hopen natuurlijk dat hij een succesvolle carrière tegemoet gaat!