Joreno blikt terug op eerste weken na terugkeer

16 oktober 2023

Het zal velen niet ontgaan zijn: sinds dit seizoen is Joreno van de Ven terug bij onze club. Na een afwezigheid van één jaar keert Joreno terug in zijn functie als technisch coördinator onderbouw. En dat doet hij tot nu toe met ontzettend veel plezier: “Ik ben er echt van onder de indruk hoeveel mensen iets willen betekenen voor Wittenhorst.”

Grote kluif

“Er zitten maar 24 uur in één dag”, liet Joreno vorig jaar in zijn afscheidsartikel optekenen. Niet het gebrek aan passie voor zijn functie en het gevoel bij Wittenhorst, maar met name het stellen van ook andere prioriteiten was destijds de reden voor zijn vertrek als technisch coördinator. Het bloed kruipt soms echter waar het niet gaan kan. Afgelopen seizoen raakte Joreno toch weer in gesprek met Wittenhorst over een mogelijke terugkeer. Uiteindelijk is ervoor gekozen om Joreno één dag in dienst te nemen, waardoor hij zorgvuldig tijd vrij kan maken voor zijn werkzaamheden bij Wittenhorst.

“De onderbouw is gewoon een hele grote kluif”, vertelt Joreno realistisch. “Eerlijk gezegd vind ik die afdeling de belangrijkste spil binnen een voetbalclub. In de afgelopen weken ben ik met name bezig geweest met het binnenhalen van coördinatoren en jeugdtrainers. Dat staat nu voor tachtig tot negentig procent. Daarnaast hebben we VTON (een platform met voetbalstof voor bijvoorbeeld trainingen) opgestart. In de volgende fase kan ik me meer richten op het coachen en begeleiden van de coördinatoren en trainers én het nog beter implementeren van VTON.”

Joreno is dus terug als technisch coördinator in de onderbouw, maar zoomt ook graag even uit op de complete technische structuur. “Het is goed dat we nu met drie technisch coördinatoren werken. Richard Aben voor het meiden- en vrouwenvoetbal, Richard Kleuskens voor de midden- en bovenbouw en ikzelf voor de onderbouw. Onze technische commissie wordt geleid door Antoine Driessen.”

Samenwerken

Joreno is op zijn beurt dus weer het aanspreekpunt voor al die coördinatoren en leiders die er iedere week voor zorgen dat alle enthousiaste jeugdspelers lekker kunnen voetballen binnen Wittenhorst. Als gezegd heeft Joreno er de afgelopen weken veel aan gedaan om nieuwe mensen binnen te halen. “Dat staat dus grotendeels. Michel Vonk (Onder-7), Jens Jenniskens en Margo Geurts (Onder-8), Mika Hendrix (Onder-9) en Paul den Brok (Onder-11 en Onder-12) zijn de coördinatoren per leeftijdsgroep. Alleen voor de Onder-10 zoeken we nog iemand. Ik ben momenteel wel met iemand in gesprek daarover.”

Wittenhorst werkt dan ook met verschillende partijen samen om personen te enthousiasmeren om (eventueel vanuit de achtergrond van een opleiding) iets te komen doen bij Wittenhorst. “Ik denk dat het mooi is dat we weer een samenwerking hebben met het ROC, de HAN, het Gilde en het Dendron College”, vertelt Joreno. “Veel jongens en meiden van Wittenhorst kunnen zodoende ook stagelopen bij hun eigen club. Met degenen die via de Burgerschapsmarkt van het Dendron College aangeven iets te willen doen voor Wittenhorst, maken we dit seizoen naar aanleiding van de feedback vanuit vorig jaar wel wat andere afspraken. Zij helpen eerst bij kleinere activiteiten, voordat ze eventueel aan een team gekoppeld worden. Ik ben er daarnaast van onder de indruk hoeveel ouders behulpzaam zijn en iets willen bieden. We zijn bezig om al die vrijwilligers opleidingsmogelijkheden te bieden binnen onze club.”

Enquête

Gezien het feit dat een groot aantal jeugdspelers iedere week meermaals de weg naar Wittenhorst weet te vinden, zijn er automatisch veel mensen betrokken bij de onderbouw. “We zijn natuurlijk ontzettend benieuwd naar ieders mening over hoe we nu bezig zijn”, vertelt Joreno. Vandaar dat we onlangs een enquête op de website hebben gezet. Ik zou aan iedereen die is betrokken bij onderbouw, maar ‘m nog niet heeft ingevuld, willen vragen om de enquête in te vullen!” Het invullen van de enquête kan via deze link.