Knappe comeback brengt Wittenhorst 1 gelijkspel

4 februari 2024

Knap terugkomen, maar alsnog teleurgesteld van het veld lopen: het overkwam Wittenhorst 1 vandaag. Na een ruime achterstand bij rust, kwamen de oranjehemden knap terug in de wedstrijd. Een overwinning leverde het echter niet op tegen Nemelaer: 2-2.

Vooraf waren de messen geslepen: de bezoekers uit Haaren stonden virtueel op een degradatieplek en de Horstenaren stonden nipt boven de nacompetitiestreep. Gezien de wedstrijd eerder dit seizoen (3-2 in het voordeel voor de Brabanders),  beloofde het vandaag opnieuw een wedstrijd te worden met kleine verschillen.

De openingsfase werd een strategische strijd met weinig grote kansen over en weer. De bezoekers openden het bal met een scherpe voorzet die nipt voorlangs vloog en kansen voor Van Kuijck (vrije trap) en Spreeuwenberg (schot) bleven zonder gevaar.

Het was Wittenhorst dat in de eerste twintig minuten het spel bepaalde en veel balbezit had. Toch was de eerste grote kans voor de wedstrijd na een kwartier voor de bezoekers: Van Rens redde bijzonder knap op een inzet van Van Oirschot. Vervolgens leverden drie Horster corners gevaar op, maar bleven kansen uit. In de daaropvolgende fase leed de thuisploeg een aantal keer slordig en onnodig balverlies op het middenveld. Uit een van deze slordigheden ontstond de 0-1: een scherpe en harde voorzet werd door Jenniskens in eigen doel geknikt.

Vlak na de openingstreffer kreeg de thuisploeg een opgelegde kans om de gelijkmaker te maken: nadat de doelman een schot van Rijkers losliet, belandde de rebound van Verkennis in de vangnetten. Vlak voor rust kregen de gastheren het deksel op de neus nadat Joeri Vugts vanaf links zuiver en hard binnenschoot: 0-2 en tevens rust.

Na rust was al snel duidelijk dat de Horstenaren uit een ander vaatje gingen tappen. De speelwijze werd, mede door een wissel (Van Biljouw voor Verkennis), wat directer: er werd sneller de directe weg naar de zestien gevonden. Al snel volgde hieruit een vrije trap, die door Van Kuijck vakkundig werd afgerond. Zo kwam vijf minuten na rust al de aansluitingstreffer op het scorebord te staan.

Nog voor het uur tekende Daan Verlijsdonk voor de gelijkmaker: zijn schot vanaf links was de Nemelaerse doelman te machtig. Het was Wittenhorst wat de klok sloeg in de tweede helft. Met de terugkeer van Giel Beurskens kwam er ook meer voetbal in de ploeg. Enkele grote kansen waren helaas niet voldoende om de verdiende voorsprong op het formulier te zetten: een vrije trap van Van Rensch werd overgetikt, uit een standaardsituatie redde de keeper knap op een inzet van dichtbij van Peulen en een kopbal van Beurskens miste kracht.

Toch kwam de thuisploeg vlak voor tijd nog goed weg, nadat een inzet van dichtbij door Van Rens kon worden gevangen. Op basis van de tweede helft hadden de oranjehemden kunnen en misschien wel moeten winnen, maar de veerkracht om terug te komen van een achterstand zal trainer Van der Coelen goed doen. Donderdag om 20.00 uur komt DAW uit Schaijk op bezoek in het kader van de 8e finale van de beker.

Wittenhorst 1:

Roel van Rens, Koen Jenniskens, Dion van Horne, Ruben Peulen, Jeffrey Rijkers, Tom Driessen (60. Giel Beurskens), Daan Verlijsdonk, Luc van Kuijck, Joost van Rensch, Tom Spreeuwenberg, Jeroen Verkennis (46. Mats van Biljouw).