Throwback Thursday: Paul Mol

9 augustus 2018

De generatie supporters welke het eerste elftal aanmoedigde in de jaren ’40 en ’50, zal nog jaren hebben nagenoten van wat deze generatie voetballers ten tonele bracht. Men reeg de kampioenschappen aaneen en was jarenlang een vaste kracht in de Tweede Klasse. Met spelers als Jeu en Mart van Issum, Lei Martens, Frank Boekesteijn en Americaan Teng Logtens, werd er historie geschreven. Er liep ruim tien jaar lang ook een rechtsbinnen op het veld die duidelijk niet alleen van voetbal hield.

Paul Mol, een verfijnde voetballer, was een ‘oude’ nummer negen. De geboren Utrechter speelde als rechtsbinnen (toentertijd was dit de nummer negen). Tegenwoordig is de nummer negen de centrale spits in een 4-3-3 systeem. Paul, op de foto met witte (tennis?)broek, was lang niet altijd geliefd bij zijn teamgenoten. In 1997, terugblikkend op zijn periode in ‘Ut Iërst’, had hij daar een verklaring voor: “Ik moest het van mijn techniek hebben. Als ik zag dat ik een bal niet kon halen, liep ik er ook niet op. Dat leverde mij wel eens verwijten van mijn teamgenoten op. Eerlijk gezegd was ik een luie voetballer. Ik had ook altijd koude handen, vandaar dat ik één van de weinigen was die handschoenen droeg tijdens de wedstrijd.”

Enfin, dat je niet achter iedere bal aanloopt is nog te begrijpen, maar het kwam ook regelmatig voor dat Paul te laat kwam voor de warming-up voor een wedstrijd. Hij was namelijk ook fervent tennisser en had vaak al drie sets in de benen voordat hij de Horster grasmat betrad. Dit was nog niet alles. Na een voetbalwedstrijd nam hij vaak niet eens de tijd om rustig te herstellen in de kleedkamer, maar wist hij niet hoe snel hij zijn racket weer tevoorschijn moest halen. Zelf zij hij daar het volgende over: “Na het herendubbel trok ik snel mijn voetbalplunje aan. Als de voetbalwedstrijd was afgelopen, haastte ik me weer naar de tennisbaan, waar ik dan net op tijd was voor het mixed-dubbel.”

Of hij nu moest voetballen of tennissen: Mol was er altijd. Hij speelde tussen 1947 en 1960 meer dan tweehonderd wedstrijden in het eerste elftal. Tussen ’47 en ’53 maakt hij drie kampioenschappen mee in de Derde Klasse, vervolgens maakte hij nog zeven solide jaren mee in de Tweede Klasse. Naast het veld stond hij ook bekend als leidinggevende bij Houthandel Mol. Hij had een grote liefde voor het houtvak.

Paul Mol overleed in 2015 op 91-jarige leeftijd.