Vrijwillige(r) Vraag(t) Rubriek: Xander Hollard

14 juni 2023

Regelmatig laten we een van onze vrijwilligers een andere vrijwilliger uit onze vereniging nomineren. Vlak voor de zomerstop presenteren we een nieuwe editie van onze rubriek: de 'Vrijwillge(r) Vraag(t) Rubriek'. Deze keer staat Xander Hollard in the spotlight. Xander werd eerder genomineerd door Marco Driessen, waardoor je nu alles te weten komen over deze assistent trainer van de JO13-1.

Warming-up

• Naam: Xander Hollard
  • Leeftijd: 47 jaar
  • Vrijwilligersfunctie(s): assistent trainer van de JO13-1.
  • Actief als vrijwilliger sinds: ik ben inmiddels 6 jaar vrijwilliger. Ik heb mij vooral bezig gehouden met de jeugdteams in de onderbouw.
  • Marco Driessen (invuller van de vorige rubriek) wil graag het volgende van jou weten: ‘Xander, hoe vind jij het bij Wittenhorst en zie jij nog verbeter kansen voor de vereniging?:
    Persoonlijk denk ik dat er nog wat winst te behalen valt door de communicatie tussen de onderbouw, middenbouw en bovenbouw te verbeteren. Door onderling de doelen en verwachtingen van de club beter af te stemmen, wordt het mogelijk om een doorlopende leerlijn te realiseren. Hierdoor komt er een beter samenspel tussen de leeftijdsgroepen en gaat dit resulteren in een betere overgang tussen de diverse leeftijdscategorieën.

1. Wat houdt jouw vrijwilligersfunctie precies in?

Ik ben één van de assistent trainers bij de JO13-1. Ik assisteer de hoofdtrainer Nick Verbong tijdens de wedstrijden en trainingen. Mijn deeltaak ligt bij het mentale component van de groep.

2. Waarom ben je gestart als vrijwilliger?

Toen mijn zoon Florian begon met voetballen, werd ik weer gegrepen door het 'voetbalvirus'. Het is verslavend om de jongens en meiden van de club te zien genieten van het mooiste en leukste spel dat er bestaat. Ik wil het voetbalspel gebruiken om de jongens en meiden te leren omgaan met groepsdynamiek. Ook wil ik graag het mentale component aanwakkeren, zodat de jongens en meiden dit kunnen toepassen.

3. Wat levert vrijwilliger zijn van RKsv Wittenhorst jou op?

Het geeft mij energie wanneer je jongens en meiden binnen de eigen mogelijkheden ziet groeien. Dat iedereen door goed onderbouwde begeleiding en trainingen een prettige plek binnen de club weet te bemachtigen.

4. Hoe zou jij RKsv Wittenhorst in drie woorden omschrijven?

Sfeer, ambitie en regionaal.

5. Zijn er zaken die jij als vrijwilliger graag anders zou zien?

Het nog beter omschrijven, borgen en uitvoering geven aan de ambitie waar de club voor staat. Hierdoor krijgen de vrijwilligers op alle niveaus de tools in handen om primair uitvoering te geven aan de ambitie van de club en niet de persoonlijke ambitie. Als dan vanuit de club ook nog een verbeterslag kan worden gerealiseerd met betrekking op de interne begeleiding ,dan gaat dit duidelijkheid creëren onder alle vrijwilligers.

6. Wat is het mooiste moment dat jij als vrijwilliger hebt meegemaakt?

Tijdens het toernooi bij RKSV Heer speelden wij (JO13-1) een wedstrijd tegen het regioteam uit Groningen. Tijdens deze wedstrijd kwam alles perfect samen. Dit was zo mooi om te zien! Een dikverdiende 1-1 was het eindresultaat.

7. Wat doe je in het dagelijks leven?

Ik ben werkzaam binnen het ministerie van Defensie. Om precies te zijn binnen het Kenniscentrum van het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigings Commando.

8. Waar houd jij je, naast je rol als vrijwilliger, graag mee bezig in je vrije tijd?

Ik vind het leuk om de Eredivisie te volgen. Zowel de wedstrijden alsook de “show” om het voetbal heen, het blijft je verbazen.

9. Wat weten heel weinig mensen over jou, maar wil je best met ze delen?

Als ik een deur op slot doe, dan controleer ik meerdere keren of de deur daadwerkelijk op slot is.

10. Xander, aan wie leg jij de volgende reeks met vragen voor?

Arjan Duivelshof - trainer/leider JO12-2.

Onderdeel van de 'Vrijwillige(r) Vraag(t) Rubriek is dat, naast het nomineren van de volgende vrijwilliger, er ook een nieuwe vraag toegevoegd wordt aan de rubriek. Daarmee krijgt de vrijwilliger 'vrijwillig' de mogelijkheid om het elftal met vragen compleet te maken en letterlijk zelf een collega-vrijwilliger een vraag naar keuze te laten beantwoorden.

11. Xander, welke bonusvraag zou jij graag voorleggen aan Arjan Duivelshof?

Arjan, welk leermoment neem je mee na het behalen van het kampioenschap JO 12-2 als trainer/leider voor volgend seizoen?