Dominique Janssen met Nederlandse vrouwen naar de finale!

3 augustus 2017

In een zinderende halve finale hebben de Nederlandse vrouwen een ruime 3-0 zege geboekt op Engeland, vijfde op de wereldranglijst. De treffers kwamen op naam van Vivianne Miedema, Danielle van de Donk en Lieke Martens (via een tegenstander).

Nederland startte sterk. Het baltempo lag vrij hoog en Engeland werd achteruit gedrukt. Met onder meer een ontketende Jackie Groenen werden er veel duels op het middenveld gewonnen. Het was dan ook de uit Tilburg afkomstige Groenen die een perfecte voorzet afleverde bij Vivianne Miedema. Zij twijfelde niet en kopte de bal in de rechterhoek: 1-0 na ruim twintig minuten voetballen.

Na de voorsprong nam Engeland het initiatief over en werd het enkele keren gevaarlijk. De Engelsen werden feller in de duels en de Oranje Leeuwinnen moesten wat achteruit. Uit één van de kansen werd onder meer een bal van de lijn gehaald. Nederland behield de focus en legde veel kracht en inzet in de duels. Dit resulteerde in een 1-0 ruststand.

In het eerste kwartier van de wedstrijd golfde het spel een beetje op en neer. Beide ploegen creëerden enkele kansjes, zonder écht gevaar aan te stichten. Toen kwam de 62e minuut: recordinternational Fara Williams (162 interlands) kopte de bal recht door het midden terug, waarna Daniëlle van de Donk oplettend de bal onderschepte en er koelbloedig 2-0 van maakte.

In het vervolg van de wedstrijd golfde het spel op en neer. Engeland kreeg nog enkele goede kansen (redding Sari van Veenendaal) en er werd een poging van de lijn gehaald. Aan de andere kant had Vivianne Miedema nog een goede kans. Nederland hield de controle over het spel en bleef veel duels winnen. In de slotminuut werd het nog 3-0: een schot van Lieke Martens werd van richting veranderd en belandde in het doel.

Na het laatste fluitsignaal brak er een golf van blijdschap los en kon de finaleplaats gevierd worden. RKsv Wittenhorst wenst Dominique Janssen, team en stafleden van de Nederlandse vrouwen van harte gefeliciteerd met de finaleplek en veel succes met het binnenhalen van de Europese titel!